۷۶ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

زبان فارسی مزیت تاثیرگذار و سرمایه مهم فرهنگی ایرانیان در عرصه‌های بین‌الملل است

باید یک نگاه سیستمی و استراتژیک در سازمان فرهنگ و ارتباطات شکل بگیرد- اخبار  فرهنگی تسنیم | Tasnim

ربانی گفت: زبان فارسی به دلیل گفتمان‌های اخلاقی، انسانی و فرامرزی آن موثرترین ظرفیت و سرمایه در ایجاد فضای گفتگو، تعامل و همدلی انسانی و اسلامی ایران اسلامی با سایر ملل بشمار می‌رود.


نخستین عکس‌های تهران را یک افسر نظامی ثبت کرد / مجموعه بی‌نظیر عکاس ایتالیایی را بینید

لوئیجی عکاسی غیرحرفه‌ای بود که بافرهنگ شرقی آشنا بود و زبان فارسی را خوب صحبت می‌کرد. همین امر باعث شده بود تا بتواند با ایرانی‌های درباری و مردم کوچه و بازار ارتباط خوبی بگیرد و این ارتباط برای عکاس فرصت خوبی برای عکاسی و ثبت احوال مردم و بناها و معماری می‌داد.


استاد دانشگاه:بهره‌بردن از علم زبان‌شناسی در آموزش زبان فارسی ضروری است

استاد دانشگاه:بهره‌بردن از علم زبان‌شناسی در آموزش زبان فارسی ضروری است -  ایرنا

 دانشیار دانشکده ادبیات علوم انسانی دانشگاه شهرکرد گفت: بهره‌بردن از علم زبان‌شناسی به‌عنوان علمی نوین در کنار ادبیات با هدف آموزش زبان فارسی از جمله ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


گفتوگوی ایسنا با مسعود قیومی :چند نکته دربارۀ‌ زبان فارسی در برنامۀ‌ هفتم توسعه

 

برنامۀ‌ هفتم توسعه پیشنهادهایی چون ایجاد جایزه‌ای برای پاسداشت زبان فارسی، روزآمد شدن قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی بیگانه و برنامه‌ای برای تأمین و تقویت زیرساخت‌های فنّاورانۀ توسعه خطّ و زبان فارسی در فضای مجازی دارد.


تأکید حداد عادل بر ضرورت تقویت فعالیت‌های فرهنگی ایران و ترکیه

 

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دیدار با هیئت علمی و فرهنگی ترکیه بر ضرورت تقویت فعالیت‌های فرهنگی دو کشور تأکید کرد.


اشعار «مولانا» آینه خداشناسی هستند

 

سفیر ایران در قزاقستان گفت: اهمیت اشعار مولانا و علاقه مردم به خواندن و دانستن این اشعار نه صرفاً به دلیل زیبایی کلام مولانا بلکه به دلیل پرمغز بودن و مفاهیم اشعار که مالامال از اندیشه‌های دینی، عرفانی، خودشناسی و آیینه خداشناسی است.


فرانسوی‌ها عاشق رسم‌الخط فارسی هستند

 

نکته قابل توجه درخصوص برگزاری هفته فرهنگ‌های خارجی در فرانسه توجه ویژه و درخواست‌های مکرر بازدیدکنندگان برای گرفتن عکس و در اختیار داشتن نمونه‌ای از پوسترهای هنری به زبان فارسی بود!


لغات فارسی در ترکمنستان پرتعداد است

 

 

نماینده بنیاد سعدی در ترکمنستان گفت: به علت وجود حدود ۲ هزار واژه از زبان فارسی در زبان ترکمنی، می‌توان زبان فارسی را یکی‌دیگر از مشترکات فرهنگی دو ملت ایران و ترکمنستان دانست.


گروه آموزش زبان فارسی در دانشگاه کراچی تشکیل می‌شود

گروه آموزش زبان فارسی در دانشگاه کراچی تشکیل می‌شودرییس دانشگاه کراچی در پاکستان از امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه گروه آموزش زبان اردو در این دانشگاه و زبان فارسی در دانشگاه کراچی تشکیل می‌شود.


اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ در شیراز

اجرای ویژه برنامه‌های هفته حافظ با تحقق شعار شیراز «شهر خلاق ادبی» - ایمنا

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه هفته بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه جاری برگزار می‌شود، به تشریح برنامه‌های این ایام پرداخت.


چگونه یک کتاب را برای استفاده از کلمات و اصطلاحات خارجی نقد کنیم؟

چگونه یک کتاب را برای استفاده از کلمات و اصطلاحات خارجی نقد کنیم؟

در سال‌های اخیر شاهد ورود فزاینده اصطلاحات بیگانه به زبان فارسی بوده‌ایم. در همین راستا باید گفت که یکی از مباحثی که در نقد کتاب مطرح است؛ نقد کتاب به سبب استفاده از کلمات و اصطلاحات خارجی است.


چالش‌های مجری‌گری به زبان فارسی برای مجریان برنامه «ساعت به وقت قدس»

سوسن الهمه و علی خلیلی مجریان برنامه ساعت به وقت قدس درکنار امیر تاجیک، تهیه کننده برنامه، نهم مهر ماه در برنامه صبح بخیر ایران حضور پیدا کرند تا با مجری برنامه گفت‌وگو کنند. آن‌ها در این برنامه از چاش‌های مجری‌گری به زبان فارسی