۱۵ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

نشست پژوهشی طنز و ترجمه برگزار می شود

نشست پژوهشی طنز و ترجمه به همت معاونت پژوهشی دانشکدهٔ زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران و دفتر طنز حوزهٔ هنری روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۲:۳۰ در تالار خلیج فارس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
در این برنامه خانم مهناز صدری، عضو هیئت علمی بازنشسته گروه زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران، دکتر آبتین گلکار، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات روسی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مجید نعمتی، عضو هئیت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران و دکتر سید آیت حسینی، عضو هیئت علمی گروه زبان‌ها و ادبیات آسیای شرقی دانشگاه تهران سخنرانی خواهند داشت.


«زبان فارسی» کلیله و دمنه را به جهان معرفی کرد

رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی در «نشست علمی تراجم فارسی به سنسکریت» گفت: آشنایی غرب با اثر جاودانه کلیله و دمنه، به واسطه ترجمه این اثر توسط ایرانی‌ها و در واقع از رهگذر ایران و زبان فارسی بوده است.


«ادبیات کلاسیک ایران» مایه فخر ایرانیان در سراسر جهان است

نماینده بنیاد سعدی در قرقیزستان در میزگرد «تاثیر ادبیات کلاسیک ایران بر ادبیات جهان» که در بیشکک برگزار شد، گفت: نقش و تاثیر آثار مشاهیر و شاعران ایرانی بر ادبیات جهانی واضح، مبرهن و انکارناپذیر است.


نگاهی به کتاب زبان فارسی افغانستان (دری)

کتاب زبان فارسی افغانستان (دری) در دو جلد از مهمترین منابعی است که توانمندی‌های زبانی و فرهنگی گوناگون زبان فارسی دری را در گسترۀ سرزمین ادب‌خیز افغانستان بر ما آشکار ‌می‌کند.


تولید کتاب‌های صوتی معرفی ادبیات کلاسیک و معاصر ایرانی در ارمنستان

مدیرعامل انتشارات ادیت پرینت در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان گفت: کتاب‌های صوتی در زمینه معرفی ادبیات کلاسیک و معاصر ایرانی و گزیده اشعار شعرای نامدار ایران زمین در این کشور تولید می‌شود.


اهتمام ایران و قزاقستان برای تشکیل گروه زبان فارسی و قزاقی در دانشگاه‌های دو کشور

در جریان دیدار رایزن فرهنگی کشورمان و رئیس دانشکده زبان‌های دانشگاه ملی اوراسیا قزاقستان، محورهای همکاری از جمله تشکیل گروه زبان فارسی در این دانشکده و گروه زبان قزاقی در دانشگاه علامه طباطبائی مورد تأکید قرار گرفت.


تأثیرپذیری نویسندگان ارمنی و آثار آنان از فرهنگ و ادب فارسی

رئیس کانون نویسندگان ارمنستان عنوان کرد:

تأثیرپذیری نویسندگان ارمنی و آثار آنان از فرهنگ و ادب فارسی

ادوارد میلیتوریان با بیان اهمیت زبان فارسی و تأثیرپذیری نویسندگان ارمنی و آثار آنان از فرهنگ و ادب فارسی، ضرورت گسترش روابط دیرین ایران و ارمنستان را مورد توجه قرار داد.