اشعار «مولانا» آینه خداشناسی هستند

 

سفیر ایران در قزاقستان گفت: اهمیت اشعار مولانا و علاقه مردم به خواندن و دانستن این اشعار نه صرفاً به دلیل زیبایی کلام مولانا بلکه به دلیل پرمغز بودن و مفاهیم اشعار که مالامال از اندیشه‌های دینی، عرفانی، خودشناسی و آیینه خداشناسی است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی،  به همت رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در قزاقستان، مراسم شب شعری به مناسبت بزرگداشت «سالروز  مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» در دانشگاه ملی اوراسیا برگزار شد.

در این مراسم علی‌اکبر جوکار سفیر ایران در قزاقستان، علی اکبر طالبی‌متین رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در قزاقستان، میراث قوسوبایف رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه اوراسیا و جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه شرکت کرده و به شعرخوانی و گفت‌وگو در باب اهمیت اشعار مولانا پرداختند.

در ابتدای مراسم، سفیر کشورمان مولانا را شاعر و عارفی خواند که شهرت وی از خاک ایران فراتر رفته و در دنیا شناخته شده و آثار او به زبان‌های متعدد ترجمه شده است.

وی ادامه داد: اهمیت اشعار مولانا و علاقه مردم به خواندن و دانستن این اشعار نه صرفاً به دلیل زیبایی کلام مولانا بلکه به دلیل پرمغز بودن و مفاهیم اشعار که مالامال از اندیشه‌های دینی، عرفانی، خودشناسی و  آیینه خداشناسی است.

سفیر ایران فارسی‌آموزان را به عنوان سرمایه‌هایی که می‌توانند در حفظ و اشاعه این شعرها به زبان اصلی آن یعنی فارسی در قزاقستان کوشا باشند، معرفی کرده و افزود: لازم است دانشجویان زبان فارسی را به تداوم بر این امر ترغیب و تشویق کنیم.

جوکار با خاطرنشان کردن اهمیت روابط میان ایران و قزاقستان و اشتراکات متعدد این دو کشور، خطاب به رئیس دانشکده روابط بین‌الملل بیان کرد: نقش دانشگاه شما در نگهداری و توسعه زبان فارسی و برگزاری چنین مراسم‌هایی بسیار مهم است و امیدوارم که به طور مداوم و با حضور فعال سایر دانشکده‌ها این فعالیت‌ها ادامه داشته باشد.

در ادامه، میراث قوسوبایف، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه اوراسیا با اشاره به اهمیت مطالعه و دانستن اشعار بزرگانی همچون مولانا و آبای (یکی از بزرگ‌ترین شاعران قزاقستان) گفت: زندگی کنونی جوانان از معنویات تهی شده و گنجاندن این برنامه‌ها در میان فعالیت‌های آموزشی دانشجویان بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: دانشگاه اوراسیا و رایزنی فرهنگی ایران همانند گذشته آماده برگزاری مراسم‌، نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی مشترک هستند.

در پایان مراسم، طالبی‌متین رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی در قزاقستان، مولانا او را از شاعران نامی ایران دانست که محبوبیتش مرزها را درنوردیده و با نام رومی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: اهمیت اشعار مولانا به دلیل بیان اندیشه‌های عرفانی، اخلاقی و تعلیمی است که به آیات قرآن، اشعار فارسی و عربی و امثال و حکم مزین شده و بر اثربخشی آن افزوده است.

نماینده بنیاد سعدی در قزاقستان با تأکید بر توان و اراده رایزنی فرهنگی جهت تداوم و گستردش دوره‌های آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی گفت: همچنین برگزاری دوره آموزشی زبان فارسی برای اساتید دانشگاه و برگزاری هر نوع برنامه فرهنگی، علمی و ادبی در دانشگاه با همت و مشارکت فعالانه مقامات دانشگاه و دانشجویان مورد تأکید ماست.

در پایان این مراسم به سه تن از دانشجویان برتر در شعرخوانی جوایزی از طرف سفارت و رایزنی فرهنگی و نمایندگی بنیاد سعدی در قزاقستان اهدا شد.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی