لغات فارسی در ترکمنستان پرتعداد است

 

 

نماینده بنیاد سعدی در ترکمنستان گفت: به علت وجود حدود ۲ هزار واژه از زبان فارسی در زبان ترکمنی، می‌توان زبان فارسی را یکی‌دیگر از مشترکات فرهنگی دو ملت ایران و ترکمنستان دانست.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، مراسم بزرگداشت شعر و ادب فارسی با مشارکت دانشگاه بین‌المللی دولتی علوم انسانی و توسعه در دانشگاه در عشق‌آباد برگزار شد. در این مراسم غلامعباس ارباب خالص، سفیر ایران و نوید رسولی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ترکمنستان، اسن آی دوقدی یف، رئیس دانشگاه بین‌المللی علوم انسانی و توسعه عشق‌آباد، معاونان و استادان این دانشگاه، جمعی از فارسی‌آموزان و پرسنل آموزشی رایزنی فرهنگی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، اسن آی دوقدی‌یف، رئیس دانشگاه بین‌المللی علوم انسانی و توسعه عشق‌آباد به بسط و گسترش روابط با کشورهای همسایه به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ترکمنستان و نیز سفر رؤسای جمهوری دو کشور ترکمنستان و ایران اشاره کرد و گفت: دو کشور ترکمنستان و ایران، روابط دیپلماتیک خود را در تاریخ 18 فوریه 1992 میلادی در زمینه‌های مختلف آغاز کردند که این همکاری‌ها روز به روز در حال توسعه است و سفر رؤسای جمهوری دو کشور و مذاکرات مختلف در چارچوب آن سفرها، بر تحکیم و گسترش روابط فیمابین دو کشور نیز افزوده است.

وی، برگزاری این مراسم را مایه افتخار دانشگاه دانست و گفت: برگزاری چنین مراسمی، فرصت خوبی را ایجاد می‌کند تا از نزدیک با فرهنگ و تاریخ غنی کشور دوست ایران آشنا شویم.

در ادامه، غلامعباس ارباب خالص، سفیر ایران در عشق‌آباد با اشاره به زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی خدادادی میان انسان‌ها و شاکله تمدن سازی، گفت: به وسیله زبان، زندگی، تمدن، علم و پیشرفت و کمالات انسانی شکل می‌گیرد. هر چقدر ساختار ادبی و غنای معنایی زبان کامل‌تر و پرمحتوی‌تر باشد، اثربخشی آن در میان انسان‌ها و به تبع آن در میان جوامع، بیشتر و مؤثرتر خواهد بود.

وی افزود: فارسی، زبان عشق و محبت، زبان دوستی و رفاقت و زبان بیان احساسات درونی همراه با ادراکات معنوی ـ عرفانی است.

سفیر کشورمان، با اشاره به اشتراکات زبان فارسی و ترکمنی گفت: این اشتراکات زبانی و کلامی، ریشه‌های مشترک فرهنگی فارسی ـ ترکمنی را مستحکم‌تر و روابط صمیمانه‌تری را میان مردم دو کشور ایجاد کرده و باعث شده است ریشه‌های همسایگی و خویشاوندی دو کشور و مردمان آن بیش از پیش به هم پیوند خورد.

معرفی مشاهیر و مفاخر زبان و ادب فارسی با مشارکت دانشگاه بین‌المللی علوم انسانی و توسعه

در این مراسم،‌ نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی در عشق‌آباد با اشاره به برگزاری روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار با مشارکت دانشگاه بین‌المللی دولتی علوم انسانی و توسعه گفت: توسعه روابط فرهنگی بین ملت‌ها براساس شناخت بهتر از یکدیگر حاصل می‌شود و دانشگاه به عنوان مرکز حضور نخبگان در این شناخت، نقش مهمی را در توسعه روابط فرهنگی دو کشور ایفا می‌کند.

وی افزود: به علت وجود حدود 2 هزار واژه از زبان فارسی در زبان ترکمنی، می‌توان زبان فارسی را یکی‌دیگر از مشترکات فرهنگی دو کشور دانست. زبان فارسی و سرزمین پیرامونی آن، شاعر و سخنور، کم به چشم خود ندیده و میراث گرانبهایی را برای ما و جهانیان به ارمغان گذاشته است، زیرا به واسطه آن، اندیشه‌های مفاخری چون رودکی، فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی، نظامی، ناصرخسرو، عطار نیشابوری و دیگر شاعران ناموری را بازگو می‌کند که در تعالی آرمان‌های والای انسانی سهم سترگی داشته‌اند.

نماینده بنیاد سعدی در ترکمنستان با اشاره به استاد شهریار به عنوان یکی از مشاهیر و مفاخر زبان و ادب فارسی که همواره پیام‌آوران مهرورزی، صلح، اندیشه و کرامت انسانی بوده‌اند، گفت: شهریار از موضوع اساسی که می‌تواند انسان را به آرامش برساند، غافل نبوده و در اشعار خود از صلح و آشتی و دوستی جهانی و پیامدهای خوب آن بر جامعه سخن گفته است. به عبارت دیگر، اشعار استاد شهریار هم در تقویت همگرایی میان اقوام ایرانی تأثیرگذار بوده و هم در ایجاد همدلی و پیوند دوستی میان ملت‌ها و به ویژه فرهیختگان ایران و ترکمنستان، سهم ارزنده‌ای داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که رایزنی فرهنگی کشورمان با مشارکت دانشگاه بین‌المللی علوم انسانی و توسعه بتواند برنامه‌های بیشتری را در جهت معرفی مفاخر و شناخت فرهنگ دو کشور برگزار کند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی