استاد شهریار شایسته عنوان داری روز ملی شعر و ادب فارسی است

استاد شهریار شایسته عنوان داری روز ملی شعر و ادب فارسی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به نامگذاری ۲۷ شهریور به نام روز ملی شعر و ادب فارسی، گفت: استاد شهریار شایسته عنوان داری روز شعر و ادب فارسی است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، روز دوشنبه در همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در تالار پتروشیمی تبریز، افزود: شهریار نمود حکمت و ایران دوستی فردوسی، غزل حافظ، شور و عشق سعدی و آئینه دار هزار سال ادب فارسی است.

وی اظهار کرد: شهریار با سرودن شاهکار در ۲ زبان فارسی و ترکی آذری نشان داد آذربایجان همواره جزء جدانشدنی و سرحلقه فرهنگ و هنر ایران است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: سیدمحمدحسین بهجت تبریزی نابغه معاصر شعر و ادب ایران اسلامی و آئینه تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی و شخصیتی منحصر بفرد است و هر انسان منصفی با هر نگرشی به جامعیت و اشتهار او پیش از انقلاب و تسلط او بر ادبیات کلاسیک و پدیدآوردن سبک ها و شیوه های جدید در شعر را می پذیرد.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: شهریار از نظر مردمی بودن، محتوا، کیفیت، زیستن با انقلاب و دفاع مقدس نمونه بی نظیری است و زمانی شروع به غزل سرایی کرد که معتقد بودند دوره غزل سرایی به سرآمده و همه قافیه ها ، شکل ها و مفاهیم در غزل آورده شده و دیگر نوآوری در این شعر امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: شهریار با تصویرگرایی رمانتیس و با یک روش نوین، مکتب و راهی ایجاد کرد و به محبوبیت رسید و شاید کمتر ایرانی باشد که بیتی یا مصرعی از شهریار در ذهنش نباشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص شهریار و تحسین شعرهای وی، گفت: رهبر معظم انقلاب از ملامت شدن شهریار توسط روشنفکران وابسته به رژیم گذشته به علت عشق و علاقه شهریار به انقلاب سخن گفته اند.

حجت الاسلام آل هاشم، افزود: اشعار شهریار متعهد و انقلابی، مملو از دینداری و ولایت مداری، عشق بی نظیرش به سرزمین مادی خود آذربایجان و غیر ایرانی و میهن پرستانه وی است که همه متاثر از درون طوفانی و عشق واقعی وی به ارزش های انسانی است.

وی با بیان اینکه نقیصه ای در بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی وجود دارد و آن اینکه این روز آنچنان که شایسته است، ملی نشده، اظهار کرد: اهالی شعر و ادب باید قدردان این روز باشند و در این روز بیشتر دور هم جمع شوند و به شعر و ادب فارسی بپردازند.

امام جمعه تبریز یادآور شد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود این روز را به صورت کلان و کشوری برگزار و با احیای جایزه ملی شهریار فضای ادبی کشور را متوجه این روز کند.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: شهریار ایران زمین در جایگاهی ایستاده است که تشیع و ایرانی بودن را به مثابه ۲ رکن یک چهره فرهنگی با خود دارد و آنچنان که از باورهای شیعی می گوید، از هویت ایرانی هم دفاع می کند ، همانطور که جریان انقلاب اسلامی را نمود حقیقی باورهای شیعی در روزگار ما می داند و به عناصر ایرانی عشق می ورزد.

وی یادآور شد: شهریار قله بلند ادب فارسی است که غزل را به زیباترین شکل سروده و قصیده را فخیمانه پاسداشته و از قالب شعر فارسی به دور نمانده است.

استاد شهریار نماد و تجلی اسلام‌ گرایی، ایران دوستی و تعلق به فرهنگ و ادب کهن آذربایجان است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این همایش با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص استاد شهریار و اشعار وی، گفت: استاد شهریار نماد و تجلی اسلام گرایی، ایران دوستی و تعلق به فرهنگ و ادب کهن آذربایجان است و ضمن تجلی عشق اصیل خود به زبان اصلی ترکی مسیر خود را در زمان حیات خود حتی قبل از انقلاب از خیلی ها جدا کرد.

عابدین خرم، با بیان اینکه استاد شهریار بعد از انقلاب نیز جایگاه خاصی دارد، افزود: حاصل این همزیستی و تبادل فرهنگی اقوام ایرانی مبتنی بر هویت ملی ایرانی و اسلامی، تقویت همبستگی ملی، وحدت ناگسستنی اقوام ایرانی از ترک، آذری، عرب، کرد، لر، بلوچ و فارس جمع شدن در جغرافیای واحدی به نام ایران است.

وی اظهار کرد: استاد شهریار هیچ گاه نسبت به اتفاقات در ایران و آذربایجان بی توجه نبود و بارها با سرودن اشعاری نسبت به انقلاب، دین، ملت، هویت و ارزش های ملی و دینی ابراز محبت داشت.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: استاد شهریار آئینه تمام نمای عشق مردم ایران در آذربایجان را به نمایش گذاشت و امید است هنرمندان و شعرا، شهریار زمان خویش باشند.

خرم، ادامه داد: در دولت سیزدهم و سفر رییس جمهور منابعی پیش بینی شده که مقبره الشعرا بازسازی شده و نگارخانه ها و امکانات و متعلقات آثار ارشمند آن در حال بازسازی و تکمیل است.

وی یادآور شد: سالن های دیگری که در شهرهای استان مورد غفلت واقع شده و متروکه شده بودند، هم اکنون احیا شده و در اکثر شهرستان ها پروژه های ناقص و مجتمع های نیمه تمام در دست تعمیر و بازسازی است و تا پایان این دولت تحویل هنرمندان و هنردوستان قرار می گرد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: قدم های تشویقی و حمایتی حوزه فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در دولت سیزدهم برداشته شده و عزم جزم و همت بزرگان این خطه را ارج می دهیم.

همزمان با مراسم روز ملی شعر و ادب فارسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از پرتره استاد شهریار اثر صابر بقال اصغری از اساتید نقاشی تبریز رونمایی شد و تابلوی خوشنویسی از سوی انجمن خوشنویسان این شهر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.
اجرای موسیقی سنتی، آوازخوانی سالار عقیلی و تجلیل از هفت تن از فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و خانواده استاد شهریار و خانواده استاد کریمی مراغه ای از دیگر برنامه های این همایش بود.
در این مراسم از حسن تقی زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور، هفت فعال فرهنگی استان تجلیل شد.
استاد امیرعلی آذرطلعت در بهار سال ۴۴ خورشیدی در محله ی سرخاب تبریز در جوار مقبره الشعرا در یک خانواده مذهبی چشم به دنیا گشود. وی از ۱۴ سالگی شروع به شعر گفتن کرده و از اولین افراد دایرکننده کلاس های ادبی در تبریز بوده است.
آذرطلعت تاکنون سه جلد شعر منتشر کرده و در کنار آن، کار تحقیقی از جمله تصحیح دیوان مسیح کاشانی، شرح دیوان پروین اعتصامی و تصحیح و شرح دیوان ظهیر فاریابی را انجام داده است.
همچنین جواد شریف نژاد متولد سال ۴۷ در ارومیه بوده و مدیرعاملی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، ریاست دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸، فرمانداری شهرستان ارومیه و عضویت در بنیاد نخبگان استان را در کارنامه خود دارد.
استاد مختار صدرمحمدی، متولد سال ۱۳۴۴ در شهرستان هریس بوده و دوران تحصیل خود را در شهر تبریز گذرانده است. وی در اواخر دهه ۶۰، وارد حوزه شعر و محافل ادبی و امور فرهنگی شده است.
وی در حال حاضر مدیر مجموعه مقبره الشعرای تبریز بوده و ریاست انجمن ادبی تبریز و فعالیت در انجمن ادبی شهریار، شورای شعر و موسیقی استان، عضویت در شورای سیاست گذاری چندین کنگره ملی و بین المللی شعر و ادبیات و چاپ چندین کتاب فاخر را در کارنامه خود دارد.
اصغر عباس پور متولد سال ۱۳۳۰ در تبریز بوده که در سال ۶۵ اقدام به تاسیس کتابفروشی مولی کرده و در سال ۷۲ نیز وارد عرصه نشر شده است و هم اکنون مدیریت انتشارات آیدین را بر عهده دارد که این انتشارات تاکنون بالای ۵۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است.
استاد شهرام آبرومند متولد تبریز بوده و در حوزه موسیقی و خوانندگی فعالیت دارد.
وی در محضر اساتیدی چون محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان و محسن کرامتی تلمذ کرده و برگزاری کنسرتهای مختلف در داخل کشور و کشورهای مختلف از جمله هلند، بلژیک، سوئد، فنلاند، قرقیزستان و تاجیکستان را در کارنامه هنری خود دارد.
انتشار آلبوم های نغمه چنگ و پنهانک از دیگر فعالیت های هنری وی محسوب می‌شود.
آبرومند مدرس دانشگاه علمی کاربردی و هنرستان موسیقی اقبال آذر است.
همچنین استاد حسن تقی‌زاده کرمانی متولد ۱۳۴۰ تبریز و از استادان بنام خوشنویسی ایرانی است.
وی از سال ۱۳۵۰ خوشنویسی را آغاز و نزد اساتید بزرگ، فنون خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث را فرا گرفت.
استاد کرمانی از سال ۱۳۶۰ به عنوان مدرس انجمن خوشنویسان ایران در شهر تبریز مشغول تعلیم خوشنویسی شد و اولین خوشنویس در استان آذربایجان شرقی می باشد که در سال ۱۳۸۷ به درجه استادی نائل گردید.
استاد کرمانی همزمان با هنر خوشنویسی، بیش از ۲۵ سال در موسیقی و ردیفهای آواز ایرانی فعالیت چشمگیر دارد .
وی در سال ۱۳۸۶ موفق به کسب درجه فوق ممتاز در خوشنویسی و یکسال بعد به درجه استادی دست یافت. وی همچنین دارای نشان درجه یک هنر از سوی وزارت ارشاد اسلامی می باشد.
استاد جلال محمدی نیز، متولد ۱۳۴۶ شاعر و نویسنده‌ی تبریزی است که فعالیت در حوزۀ شعر را از سال ۱۳۶۲ آغاز کرده است.
ارمغان آفتاب، هبوط ، تیغ و تغزل، گزیده شعر، قبیله خورشید، به رسم طایفه عشق ، ماه و دریا، کتاب آرزو، بیزیم قبیله‌میز قبله‌میز بیردی، قافله قفقاز، شهریار، انقلاب اسلامی و قفقاز، شورمحشر، مکتب شعر عاشورایی آذربایجان، مذهب پروانه، بر ستیغ صبح، ستاره بدر، گلهای عاشورایی و دیدار در ساحل ازجمله کتابهای منتشر شده استاد محمدی است.
انتشار بیش از ۲۰۰ مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی و ادبی در مطبوعات محلی و کشوری و... سردبیری روزنامه میثاق و روزنامه آذربایجان ازجمله دیگر فعالیتهای فرهنگی وی محسوب می‌شود.
استاد محمدی دبیری و داوری دهها جشنواره فرهنگی و ادبی در سطح ملی و استانی را نیز در کارنامه فعالیتهای فرهنگی خود دارد.

امروز همزمان با همایش ملی روز شعر و ادب فارسی از جمعی از فعالان فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی از جمله حسن تقی زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور، تجلیل شد.

۲۷ شهریور؛ سالروز وفات استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است.

استاد شهریار سال ١٢٨٥ هجری خورشیدی در تبریز متولد شد و ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ چشم از جهان فرو بست.


نظرات (۱)

  • موفق باشین

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی