زبان فارسی پشتوانه زبان اردو است

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد با خانم فرحت جبین ورک، رییس بخش اردو دانشگاه بانوان فاطمه جناح راولپندی دیدار و گفت‌وگو کرد.

‌‌‌‌‌به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، خزاعی در سخنانی آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان برای ارتقای سطح آموزشی زبان فارسی دانشجویان زبان اردو این رئیس بخش اردو دانشگاه فاطمه جناح خواستار توسعه روابط علمی و دانشگاهی با ایران شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد با خانم فرحت جبین ورک رئیس بخش اردو دانشگاه بانوان فاطمه جناح راولپندی به منظور معرفی فعالیت‌ها و گسترش همکاری های علمی - دانشگاهی به ویژه در زمینه گسترش و توسعه زبان فارسی در دانشگاه مذکور در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در اسلام آباد دیدار و درباره راهکارهای تقویت زبان فارسی در این دانشگاه تبادل نظر کردند.

در این دیدار که کمیل قزلباش استاد زبان فارسی نیز حضور داشت، رئیس بخش اردو دانشگاه فاطمه جناح خواستار توسعه روابط علمی، آموزشی و دانشگاهی با رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان و سایر مراکز علمی و فرهنگی کشورمان شد.

رایزن فرهنگی ایران به‌عنوان نماینده بنیاد سعدی در پاکستان آمادگی خود را برای توسعه همکاری های مشترک جهت ارتقای دانش فارسی دانشجویان زبان اردو در دانشگاه فاطمه جناح اعلام کرد.

رایزن فرهنگی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از همکاری های صمیمی رئیس گروه اردو دانشگاه فاطمه جناح گفت: جایگاه زبان فارسی در پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است. فارسی بیش از هزار سال قدمت در منطقه شبه قاره دارد و در حال حاضر به رغم همسایگی دو کشور شناخت شایسته‌ای نسبت به ایران در پاکستان وجود ندارد؛ لذا ضرورت دارد رایزنی فرهنگی، بنیاد سعدی و مرکز تحقیقات اقداماتی در این خصوص انجام دهند تا زبان فارسی تقویت شود.

خزاعی در ادامه افزود: رایزنی فرهنگی ایران و خانه های فرهنگ ج.ا.ایران در شهرهای مهم پاکستان از ظرفیت بالایی برای همکاری در زمینه توسعه و گسترش زبان فارسی برخوردارند، همچنین مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان نیز مرجع خوبی برای استادان و دانشجویان رشته زبان فارسی و پژوهشگران نسخ خطی است.

طرفین گفت‌وگو یادآور شدند اگر در راستای معرفی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی مشترک بین دو کشور تلاش شود قطعاً نتیجه و خروجی نیز خواهد داشت، لذا آمادگی طرفین برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام شد. همچنین طرفین تاکید کردند که از ویژگی های زبان اردو این است که "زبان فارسی پشتوانه زبان اردو است" و با تقویت زبان فارسی، زبان اردو نیز تقویت می‌شود.

در پایان این دیدار طرفین بر نیاز دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های مشترک به ویژه در حوزه علمی- دانشگاهی و گسترش زبان فارسی تاکید کردند.

در این دیدار توافق شد تا پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری میان رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه بانوان فاطمه جناح تهیه و بعد از نهایی شدن متن و ترجمه به دو زبان فارسی و انگلیسی به امضاء برسد. این تفاهمنامه (MOU) می تواند برای مدت ۳ سال آینده قابل اجراء باشد.

برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی زبان فارسی به صورت حضوری و یا مجازی، اعطاء بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل در ایران و اعطاء فرصت مطالعاتی، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری، صنایع دستی، گردشگری، کتاب و....، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مشترک در زمینه زبان و ادبیات فارسی و معرفی مشاهیر ادبی و شخصیت‌های فرهنگی و نشست‌های مختلف از جمله سخنرانی در مورد ایران توسط رایزنی فرهنگی یا یکی از استادان زبان فارسی، برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با هدف معرفی جاذبه های مختلف ایران، نمایش فیلم‌های ایرانی و برگزاری جلسه نقد و بررسی و پرسش و پاسخ در خصوص هنر و فیلم ایرانی، همکاری در برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله؛ نوروز، شب یلدا و اجرای برنامه‌های موسیقی و تواشیح قرآن، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی فارسی در دانشگاه، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، چاپ مقالات، اعزام منتخبان به ایران برای گذراندن دوره‌های دانش افزایی و ایران شناسی.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی