فرانسوی‌ها عاشق رسم‌الخط فارسی هستند

 

نکته قابل توجه درخصوص برگزاری هفته فرهنگ‌های خارجی در فرانسه توجه ویژه و درخواست‌های مکرر بازدیدکنندگان برای گرفتن عکس و در اختیار داشتن نمونه‌ای از پوسترهای هنری به زبان فارسی بود!

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی،  رویداد «ایران؛ تمدن بزرگ»، همزمان با هفته فرهنگ‌های خارجی در فرانسه در این کشور برگزار شد.

رایزنی فرهنگی و نمایندگی بنیاد سعدی در فرانسه نقش پررنگی در این رویداد داشتند و در جریان این برنامه ضمن ارائه نمونه‌هایی از مینیاتور ایرانی، خوشنویسی و صنایع دستی ایرانی، به معرفی زبان و ادبیات فارسی و قصه‌خوانی نیز پرداختد.

نمایندگان فرهنگی ایران در بخش «معرفی زبان فارسی»، با طراحی پوسترهای معرفی زبان فارسی و همچنین کارت دعوت‌هایی برای یادگیری زبان فارسی، توضیحاتی در خصوص این زبان ارائه دادند. عرضه کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و همچنین معرفی بنیاد سعدی به عنوان بنیاد رسمی آموزش زبان فارسی (بصورت حضوری و مجازی) نیز در کنار این معرفی انجام گرفت. مراسم قصه‌خوانی به زبان فارسی همراه با ترجمه به زبان فرانسوی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در بخش «معرفی پوسترهای طراحی و چاپ شده مخصوص معرفی زبان فارسی» در کنار انواع بروشورهای اطلاع‌رسانی، سه پوستر هنری به‌صورت اختصاصی طراحی و چاپ شد که این پوسترها به حدی مورد توجه بازدیدکنندگان و مخاطبان قرار گرفت و درخواست برای گرفتن عکس و در اختیار داشتن نمونه‌ای از آن آنقدر زیاد بود رایزنی به ناچار و به صورت جداگانه این پوسترها را در ابعاد کوچکتر و تعداد بسیار زیاد به چاپ رساند و در اختیار مخاطبین قرار داد!

این پوسترها بر اساس سلیقه و درک گرافیکی مخاطب فرانسوی و تلفیق آن با هویت ایرانی همراه با اطلاعاتی مربوط به زبان فارسی بود. عناوینی ازجمله «فارسی؛ زبان عشق و شاعری» و «فارسی؛ زبان سرزمین اسرارآمیز پارس» بر روی پوسترها نقش بسته بود و در ادامه عنوان‌ها، توضیحاتی درباره جذابیت‌ها، غنا و همچنین تاریخچه زبان فارسی ارائه شده بود.

در بخش «معرفی هنرهای مرتبط با خوشنویسی، مینیاتور ایرانی و صنایع دستی» نیز علاوه بر ارائه نمونه‌هایی از هنر نقاشی‌خط، نستعلیق و شکسته نستعلیق بصورت عملی و حضوری و خوشنویسی ترکیب شده با فرم‌های هندسی ترسیم شد که مورد علاقه فراوان بازدید کنندگان و حضار واقع شد. همچنین نمونه‌هایی از نقاشی‌های مینیاتور ایرانی در کنار صنایع دستی ایران برای معرفی شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی