۱۳۵ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

دست ادبیات معاصر در جذب مخاطب خالی است

دست ادبیات معاصر در جذب مخاطب خالی است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان  | Mehr News Agency

علی اصغر عزتی پاک می‌گوید مخاطب اصیل ادبیات، هم دنبال لذت است هم دستیابی به فکر نو و با این‌که ما در آثار اصیل‌مان همه این ویژگی‌ها را داریم اما در دوران معاصر دست‌مان خالی است.


استاد شهریار شایسته عنوان داری روز ملی شعر و ادب فارسی است

استاد شهریار شایسته عنوان داری روز ملی شعر و ادب فارسی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به نامگذاری ۲۷ شهریور به نام روز ملی شعر و ادب فارسی، گفت: استاد شهریار شایسته عنوان داری روز شعر و ادب فارسی است.


نفوذ زبان فارسی در جهان مرهون شعر است/ پادشاهانی که آرزو می‌کردند، فارسی بسرایند

نفوذ زبان فارسی در جهان مرهون شعر است/ پادشاهانی که آرزو می‌کردند، فارسی بسرایند

برپا ماندن زبان فارسی به عنوان یکی از مؤلفه‌های هویت ساز در جغرافیای تاریخی ایران و گسترش آن در سطح جهان، مدیون شاعران و ادیبانی است که در طول قرن‌ها نمونه‌های ارزشمند و کم نظیری از آثار ادبی و هنری را به این زبان شیرین خلق کرده‌اند.


تشکیل کار گروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در استان‌ها

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس‌ شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی از تشکیل کارگروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی استانها خبر داد.


نوباوه: ۲۴ سازمان مسئول زبان و ادب فارسی تا حالا اقدام خاصی نکرده‌اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ۱۲ سال نماینده هستم به فکر بزرگترین حفره امنیتی کشور نبودم. ۲۴ نهاد و سازمان مسئول زبان و ادب فارسی هستند که تاکنون اقدام خاصی از سوی آن‌ها انجام نشده است.


پیشینه زبان فارسی را در کشور محل مأموریت مطالعه کنید

پیشینه زبان فارسی را در کشور محل مأموریت مطالعه کنید

رئیس بنیاد سعدی در نشست با جمعی از رایزنان و وابسته‌ها‌ی فرهنگی در شرف اعزام گفت: پیش از اعزام به محل ماموریت، تاریخچه زبان فارسی و فرهنگ ایران را در آن کشور مطالعه کنید چراکه آشنایی شما با پیشینه سبب ارتباط بهتر شما با علاقه‌مندان زبان فارسی می شود.


امروزه بیروت به یکی از مرکز مهم آموزش زبان فارسی تبدیل شده است

رییس بنیاد سعدی در پیامی به مناسبت نشست هم‌اندیشی استادان زبان فارسی در لبنان گفت: در دوره معاصر، لبنان به پایتختی بیروت، که ایرانیان از دیرباز آن را پایتخت فرهنگی جهان عرب می‌نامیده‌اند، یکی از پایگاه‌های مهم آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای عربی بوده است.


عبدالنبی سلامی: گویش‌ها مهم‌ترین عامل انتقال فرهنگ هستند

 

به گفتۀ عبدالنبی سلامی، صیانت از کلام و گویش‌های فرهنگ‌ساز، مؤثرترین عامل انتقال تاریخ و فرهنگ بشری، از نسلی به نسل دیگر است و باید برای حفظ هر چیزی که ما را با فرهنگ و تمدن‌مان پیوند می‌دهد کوشید.


شهریار در فرهنگ و ادبیات ملل دنیا تاثیر بزرگی دارد

شهریار در فرهنگ و ادبیات ملل دنیا تاثیر بزرگی دارد

 

مصطفی قلیزاده علیار، شاعر، نویسنده، پژوهشگر تاریخ و ادبیات ارومیه و دارنده نشان بین‌الملی فرهنگی شهریار، گفت: در زبان فارسی از بزرگانی مثل فردوسی، سعدی، مولانا،حافظ و نظامی که بگذریم، آثار و اشعار هیچ شاعری به اندازه شهریار مشهور و زبانزد خاص و عام نیست و شهریار در فرهنگ و ادبیات ملل دنیا تاثیر بزرگی دارد.


یادداشت| آیا زبان فارسی هنوز قدرتمند و توانمند است؟

یادداشت| آیا زبان فارسی هنوز قدرتمند و توانمند است؟

باید باور کنیم که زبان فارسی امروز نیز همان قدرت و قوت، و همان جایگاه و پایگاه دیروز را می‌تواند به دست آورد؛ این زبان هنوز توانمند است، ثروت آفرین و امیدزا، به شرط آنکه برای آموزش و گسترش‌آن در جهان، و تقویت و پیرایش آن در داخل بکوشیم.