معرفی فردوسی در زیست بوم فرهنگی چین

با برنامه ریزی و حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین، به منظور آشنایی مردم چین با میراث ارزشمند ادبیات فارسی، در آستانۀ روز زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی، در دو پلتفرم چینی «بیلی بیلی» (bilibili) و «دویین» (تیک تاک)، شش ویدئوی کوتاه با موضوع معرفی فردوسی و شاهنامه به دو زبان فارسی و چینی تهیه و منتشرشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سه بخش نخست به معرفی فردوسی و اهمیت و جایگاه شاهنامه و بخش­های بعدی، به نمونه‌هایی از متن شاهنامه ازجمله ابیات درخشان و حکمی و اخلاقی و همچنین رزمنامۀ رستم و اشکبوس اختصاص یافته است. شکل برنامه چنین است که ابتدا شاعر و سپس نمونه­هایی از آثار ایشان، به دو زبان فارسی و چینی، خوانده و شرح داده می­شود. متن اشعار نیز به دو زبان ارائه می­شود. همچنین در خلال این معرفی، عکس­های زیبایی از مراکز تاریخی و فرهنگی ایران، هنرهای خوشنویسی، مینیاتور، تذهیب و انواع صنایع دستی نمایش داده می­شود تا بینندگان بهتر و بیشتر در فضای فرهنگی و هنری ایران قرار بگیرند.    

خوشبختانه از این ویدئوها استقبال خوبی شده  و در مدت کوتاه چند  هزار بازید  و پسند  و  یادداشت داشته است:

گفتنی است که پیش از فردوسی، سعدی و آثارش نیز در پنج بخش معرفی شده و اکنون ویدئوهای مربوط به معرفی حافظ و غزلیاتش در حال بارگذاری است و در مجموع ویدئوهای مربوط به سعدی و فردوسی، تا کنون حدود 20هزار بیننده داشته است و مطمئناً با تبلیغات بیشتر، این برنامه مخاطبان گسترده­تری خواهد یافت.

در بخش نظرها، کاربران ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از تهیۀ چنین ویدئوهای کوتاه و آموزنده، بر لزوم استمرار این کار فرهنگی و معرفی دیگر شاعران و نویسندگان قدیم و معاصر ایران تأکید کرده اند. آنان خواستار آشنایی بیشتر با خیام، مولانا، عطار و ادبیات عرفانی هستند. چندتن نیز خواهان برگزاری کلاس مجازی آموزش زبان فارسی شده اند‌.

شایان ذکر است: بهادر باقری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن، با همکاری تنی چند از دانشجویان دکتری این دانشگاه، آماده سازی و ترزبانی متن و واسپاری فنی این ویدئوها را انجام داده اند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی