مُرَوج واژگان بیگانه نباشیم

مُرَوج واژگان بیگانه نباشیم - تیتر ۱ | خبر فارسی

مدرس دانشگاه گفت: ورود واژگان بیگانه به دایره لغات مردم تهدیدی برای زبان فارسی است.

به گزارش گروه فرهنگی «تیتر یک»؛ سمیرا جعفری به مناسبت روز شعر و ادب فارسی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورود واژگان بیگانه به دایره واژگان مردم تهدیدی برای زبان فارسی است.

 

مدرس ادبیات دانشگاه خوارزمی ادامه داد: جالب این است که مسئولین در صحبت‌های عامیانه خود به عنوان الگو این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

 

جعفری افزود: با همگانی شدن فضای مجازی نیز یک‌سری اصلاحات اینترنتی به زبان فارسی اضافه شد که تهدیدی برای ادبیات است.

 

وی تصریح کرد: باید فرهنگ استفاده از واژگان فارسی در برایر واژگان بیگانه در قالب یک حرکت خودجوش در جامعه تبیین و فرهنگ‌سازی شود.

 

این مدرس تأکید کرد: باید در برابر کلمات بیگانه، واژگان جدید فارسی تولید و جایگزین شود، با اندکی تأمل قطعاً واژه مشابه فارسی پیدا می‌شود.

 

جعفری گفت: زمانی مردم به اشتباه از کلمه اس‌ام‌اس به جای پیامک استفاده می‌کردند، اما با فرهنگ‌سازی توانستیم این مهم را در اذهان عمومی نهادینه کنیم.

 

وی ادامه داد: قطعاً برای هر واژه بیگانه‌ای یک مترادف به زبان فارسی وجود دارد و باید حتی‌المقدور از واژگان فارسی استفاده کرد.

 

این مدرس افزود: زبان فارسی قدمت دیرینه‌ای دارد که همه باید برای حفظ آن تلاش کنیم و نیازمند همت جمعی است.

 

جعفری تأکید کرد: برخی سهواً یا عمداً با ورود یکسری واژگان به ادبیات فارسی باعث شدند که گویش مردم نیز دست‌خوش تغییر شود و رسالت هر فردی است که از استفاده از آن‌ها خودداری کند، زیرا قطعاً قطع شدن یک زنجیره می‌تواند به الگویی در جامعه تبدیل شود.

 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: از به کاربردن واژگان بیگانه خودداری کنیم و در مورد استفاده دیگران از این واژگان مقاومت کنیم تا ما نیز مروج استفاده از این فرهنگ غلط نباشیم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی