تاثیر منفی فضای مجازی بر زبان فارسی

استاد دانشگاه از تاثیر منفی فضای مجازی بر فرهنگ و زبان فارسی ابراز تاسف کرد.

لیلا قربان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: فضای مجازی تاثیر بسیار منفی در زبان فارسی داشته است به نحوی که به جرات می‌توان گفت زبان فارسی از نظر ساختار نحوی و دستوری آسیب دیده و اگر در طول زمان و در درازمدت چاره‌ای توسط مسئولان فرهنگی کشور اندیشیده نشود، این آسیب ریشه در عمق زبان خواهد انداخت.

او سپس با اشاره به اهمیت و جایگاه زبان فارسی در فرهنگ ایرانی، اظهار کرد: قطعا زبان هر ملتی بازتاب ‌و انعکاس‌دهنده شیوه زندگی و فرهنگ آن ملت است.

قربان‌زاده با تأکید بر تاثیرپذیری زبان از تحولات و رویدادهای انسانی، اظهار کرد:  هر زبانی در طی قرون و در درازمدت متاثر از عقاید، باور فکری، شیوه زندگی، تحولات سیاسی و اجتماعی در جامعه شکل می‌گیرد و در این راستا نیز قدرت و ضعف زبان و فرهنگ در ارتباط متقابل‌اند و تاثیر بسزایی بر یکدیگر دارند.

این استاد دانشگاه تبریز سپس گفت: در واقع این دو امر مهم، ریشه در وجود یکدیگر انداخته و از هم ارتزاق می‌کنند؛ اگر زبان کهن ‌و غنی فارسی تا امروز باقدرت پابرجاست دلیل عمده‌اش وجود فرهنگی غنی در ورای آن است.

قربان‌زاده افزود: هر قومی نشانی از فرهنگ خود را در زبان فارسی می‌یابد و لذا این خود ارضای روحی و عاطفی اقوام را در پی داشته و اقوام با نادیده گرفتن تفاوت‌های جزئی، خود را جزئی از یک پیکره تجسم کرده و زبان فارسی را زبان مشترک خود دانسته‌اند.

او به پاسداشت زبان فارسی از طریق رعایت نکات دستوری تاکید کرد و گفت: با رعایت ریزترین و دقیق‌ترین اصول دستور زبانی و ‌یافته‌های جدید علم زبان‌شناسی در راستای پاسداشت زبان‌ها و نیز احترام به زبان اقوام مختلف می‌توان در پاسداشت زبان فارسی راه توفیق را پیمود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی