نوباوه: ۲۴ سازمان مسئول زبان و ادب فارسی تا حالا اقدام خاصی نکرده‌اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ۱۲ سال نماینده هستم به فکر بزرگترین حفره امنیتی کشور نبودم. ۲۴ نهاد و سازمان مسئول زبان و ادب فارسی هستند که تاکنون اقدام خاصی از سوی آن‌ها انجام نشده است.

 به گزارش خبرگزاری دانشجو، بیژن نوباوه وطن نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست با موضوع زبان فارسی در معرض تهدید به مناسبت روز زبان و ادب فارسی گفت: بخشی مهمی از نشانه‌های پاسداشت زبان فارسی حافظ خوانی است. هنوز فضای حمایت از شعر و ادب فارسی را در رسانه ملی نداریم و باید به این بپردازیم که چرا در این زمینه دچار ضعف هستیم.

نوباوه در ادامه با بیان اینکه فردی تا مرز می‌رود و نحوه صحبت کردنش را عوض می‌کند گفت: فرهنگ و ادبیات می‌توانند تاثیرات دو جانبه‌های را بر هم داشته باشند. بسیاری از مسئولان و افراد برجسته را داریم که در صحبت کردن خود از کلمات لاتین استفاده می‌کنند به عنوان مثال حتی روحانیتی داریم که کلمات فرنگی در سخنان خود به کار می‌برند. فرهنگ ما دچار تهاجم شده است و باید به این مسئله پرداخته شود.

نوباوه افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به زبان و ادب فارسی توجه شده، ولی تاکنون این سند اجرایی نشده است و حتی معلمان ما به زبان فارسی توجهی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ۲۴ نهاد و سازمان مسئول زبان و ادب فارسی هستند که تاکنون اقدام خاصی از سوی آن‌ها انجام نشده است. حتی در اسامی مراکز ارایه خدمت در کشور از اسامی خارجی استفاده می‌شود باید این شرایط اصلاح شود. ما در مجلس نهم این موضوع را پیگیری کردیم که قانون منع استفاده از القاب خارجی وجود دارد، ولی هیچ کدام از نهاد‌های متولی پاسخی ندادند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: ما به تقویت زبان فارسی باور نداریم. باور‌های ما به دلیل هجمه فرهنگی در معرض تهدید قرار گرفته است. زبان فارسی زبان مادری ما است و ما باید به این باور برسیم. ۱۲ سال است در مجلس حضور داریم، ولی مسئله صفحه کلید‌های خارجی که مردم ما استفاده می‌کنند و یک حفره امنیتی برای کشور ما محسوب می‌شود را نشنیده بودم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی