امروزه بیروت به یکی از مرکز مهم آموزش زبان فارسی تبدیل شده است

رییس بنیاد سعدی در پیامی به مناسبت نشست هم‌اندیشی استادان زبان فارسی در لبنان گفت: در دوره معاصر، لبنان به پایتختی بیروت، که ایرانیان از دیرباز آن را پایتخت فرهنگی جهان عرب می‌نامیده‌اند، یکی از پایگاه‌های مهم آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای عربی بوده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، همزمان با سالروز بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار و روز شعر و ادب فارسی، نخستین «نشست هم‌اندیشی استادان زبان فارسی لبنان»، با حضور سیدکمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بیروت همراه با پیام اختصاصی غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی برگزار شد.

در این نشست، سید کمیل باقرزاده ضمن بازخوانی ویژگی‌های فردی و شعری استاد شهریار، وی را یکی از قله‌های برجسته و ممتاز شعر و ادب فارسی دانست و گفت: ایشان پیش از انقلاب سرمایه شعری خود را در راه نشر ارزش‌های اسلامی به کار گرفت و آن را به بهای ناچیز به نظام طاغوت نفروخت و پس از انقلاب هم از قدرت شعری خود در راه ترویج ارزش‌های انقلابی حداکثر بهره را برد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع زبان فارسی و مرجعیت آن در افق تمدن نوین اسلامی تأکید کرد: همان‌گونه که امروز دستیابی به بخش قابل توجهی از معارف اسلامی و انقلابی بدون آشنایی با زبان فارسی به آسانی امکان‌پذیر نیست، در آینده‌ی نه چندان دور نیز اطلاع از آخرین نظریات علمی در بسیاری از رشته‌های علمی و دانشگاهی مستلزم یادگیری زبان فارسی خواهد بود.

نماینده بنیاد سعدی در لبنان به منظور گسترش عمومی و تخصصی زبان فارسی در این کشور، از تلاش‌های استادان و معلمان زبان فارسی در لبنان تشکر و قدردانی به عمل آورد.

در ادامه نشست، پیام حداد عادل، رییس بنیاد سعدی به این نشست قرائت شد.

در این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اجتماع گروهی از استادان و معلمان زبان فارسی در لبنان، آن هم در روز شعر و ادب فارسی، که روز بزرگداشت شاعر بزرگ معاصر ایران، شادوران محمدحسین شهریار است، اتفاق مبارکی است که می توان آن را نوید بخش آینده بهتری برای زبان فارسی در لبنان دانست.

رابطه دو زبان عربی و فارسی و داد و ستد میان آنها به دوران قبل از اسلام می رسد. این تعامل با ظهور اسلام وسعت و اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند و در هر عصر و دوره‌ای آثار خود را در شعر شاعران و نثر نویسندگان هر دو زبان به ظهور می رساند.

در دوره معاصر، لبنان به پایتختی بیروت، که ایرانیان از دیرباز آن را پایتخت فرهنگی جهان عرب می‌نامیده‌اند، یکی از پایگاه‌های مهم آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای عربی بوده است. روابط سیاسی مستحکم امروز میان دو کشور ایران و لبنان، می تواند با بهره‌گیری از پشتوانه تجربیات چندسال گذشته، مایه دلگرمی استادان و معلمان حاضر در این اجتماع باشد.

بنیاد سعدی که در ایران وظیفه آموزش و گسترش زبان فارسی را در جهان برعهده دارد، در ۱۲ سال گذشته سعی کرده است با تالیف کتابهای درسی مناسب و از جمله کتاب «شیراز» برای مخاطبان عرب خود به آموزش صحیح و علمی و روشمند زبان فارسی در کشورهای عربی به ویژه در لبنان کمک رساند.

علاوه بر این، بنیاد کوشیده است با برگزاری دوره‌های آموزش مهارت‌های معلمی زبان فارسی، چه به شیوه حضوری و چه در فضای مجازی، به تربیت و تقویت معلمان این زبان در جهان کمک کند.

اینجانب وظیفه خود می‌دانم از همه کسانی که امروزه در لبنان به آموزش زبان فارسی اهتمام می‌ورزند و خصوصاً از استادان و معلمان محترمی که در این اجتماع حضور یافته‌اند، سپاسگزاری کنم و تشکر صمیمانه خود را به جناب آقای سید کمیل باقرازده، رایزن محترم فرهنگی ایران در لبنان اظهار نمایم.

بنیاد سعدی با گرامیداشت یاد و نام استادان درگذشته زبان فارسی در لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه مساعدت در گسترش زبان فارسی در این کشور اعلام می‌کند و برای همه حاضران در این اجتماع از خداوند لطف توفیق می‌کند.

غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی»

بر اساس این گزارش، در این نشست، اساتید زبان فارسی نیز به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخته و ضمن آسیب‌شناسی و ارزیابی وضع موجود، پیشنهادهایی برای ارتقای جایگاه زبان فارسی در جهان عرب و به ویژه لبنان ارائه کردند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی