يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۲:۴۸ ق.ظ
۶۲ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

نخستین جایزه بین‌المللی حکیم نظامی برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری نخستین جایزه بین المللی حکیم نظامی، دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور اکثریت اعضای این شورا از جمله حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران)، علی نصیریان (بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان)، محمدرضا اصلانی ( شاعر، سینماگر و هنرپژوه)، بهروز غریب‌پور (نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما، استاد نمایش عروسکی)، محمدباقر آقامیری (نگارگر و رئیس انجمن نگارگری ایران)، ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبا‌ن‌های باستانی و استاد دانشگاه)، محمد حیدری ( خوشنویس و دبیر شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران)، عبدالمهدی مستکین (مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دبیر نخستین جایزه بین المللی حکیم نظامی)، علیرضا قزوه (رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما) احمد محیط طباطبایی (مدیر ایکوم کمیسیون ملی یونسکو- ایران)، یونس شکرخواه (مشاور عالی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران) برگزار شد.


خراسان پایگاه و جایگاه زبان و ادب فارسی

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با اشاره به برگزاری شانزدهیمن گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند( اسفند ۱۴۰۰) گفت: خراسان پایگاه و جایگاه زبان و ادب فارسی و سرمایه بزرگی برای کشور است.

تغییر زمان برگزاری مراسم گرامی‌داشت و جایزهٔ علی‌اکبر دهخدا

به آگاهی می‌رساند مراسم بزرگداشت علامه دهخدا و اهدای نخستین جایزه علی‌اکبر دهخدا که قرار بود در هفتم اسفندماه سال جاری برگزار شود، به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ موکول گردید. در صورت بازگشت به شرایط عادی زمان دقیق برگزاری مراسم به آگاهی علاقه‌مندان رسانده خواهد شد.
همچنین برای ادای احترام به پیشگاه علامه علی‌اکبر دهخدا، اعضای این مؤسسه در روز جمعه ششم اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰.۳۰ صبح بر مزار او در ابن بابویه گرد هم می‌آیند. این مراسم کوتاه از طریق صفحه اینستاگرام مؤسسه (dehkhodaicps) برای علاقه‌مندان به صورت زنده پخش خواهد شد.


اتصال زبان فارسی و عربی مانند گفت‌و‌گوی تمدن‌هاست

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لبنان اتصال زبان فارسی و عربی را مانند گفت‌و‌گوی تمدن‌ها برشمرد و میرفت سلمان، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تشرین لاذقیه سوریه از ترجمه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به زبان عربی، در آینده خبر داد.


استقبال دانشجویان زبان فارسی روس از کارگاه خوشنویسی

دانشجویان زبان فارسی روس شرکت کننده در مدرسه زمستانی زبان فارسی بنیاد سعدی، با حضور در کارگاه خوشنویسی فارسی با این هنراصیل آشنا شدند و با نوشتن نام خودشان، کشورشان و بنیاد سعدی، نسبت به این هنر زیبا ابراز علاقه کردند.


زیبایی شناسی در آثار نظامی گنجوی

دانش افزایی زبان و ادب فارسی

" زیبایی شناسی در آثار نظامی گنجوی "

دکتر احمد تمیم داری (استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی)
 
مدیر جلسه: دکتر سمیه آقابابایی (استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی)

روز شنبه  ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

ساعت ۱۵ 

https://meeting.atu.ac.ir/ch/persianlit

 


فارسی زبان افسانه‌هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در دیدار با دانشجویان کرسی‌های ایران‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی روسیه، فارسی را زبان افسانه‌ها دانست و گفت: روس‌ها فارسی را زبان تمدن ساز و آمیخته با شعر و ادبیات می‌دانند.


نسبت آلمانی‌ها با میراث ادبی فارسی و آثار مولانا

متنی که در ادامه می‌خوانید گفتاری است از دکتر علی‌اشرف صادقی، زبان‌شناس و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، درباره رویکرد و انگیزه‌های شرق‌شناسان و ایران‌شناسان اروپایی و آثار و خدمات پژوهشگران آلمانی در این حوزه.


در پاسخ به نفرت‌پراکنی رسانه‌ای علیه زبان فارسی

دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در پاسخ به نفرت‌پراکنی رسانه‌ای علیه زبان فارسی، یادداشتی نوشته که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


نامزدهای گروه «زبان شناسی» سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند

نامزدهای گروه «زبان شناسی» سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در موضوع‌های «زبان فارسی»، «زبان های باستانی و گویش های محلی»، « زبان‌شناسی»، « زبان عربی» و «زبان زبان‌های دیگر» معرفی شدند.