گفت‌وگو با فارسی گویان هندی در«کاروان شکر»

به منظور آشنایی با چگونگی گسترش زبان فارسی در هند، مجموعه گفت‌وهایی با فارسی گویان هندی در برنامه «کاروان شکر» از سوی نمایندگی صداوسیمای ایران در هند ساخته شده است.

به گزارش رسانه زبان و نوآوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، شایسته و زیبنده است که داستان حضور دیریاز و پُر رمز و راز زبان فارسی در کهن‌دیار هند، به‌عنوان یک همنشینیِ فرهنگی و میراثی درخشان از زبان پارسی‌دوستانی شنیده شود که دیری است از این ریشه مشترک و پیشینه افتخارآمیز نگهداری می‌کنند و بر این مسیر پرفراز و نشیب استوار بوده‌اند.

بر این اساس طراحی و ساخت سلسله‌ای به عنوان «کاروان شکر» از سوی نمایندگی صدا و سیمای ایران در هند با همکاری مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو آغاز شد که در آن تعدادی از پژوهشگران و استادان زبان و ادبیات فارسی هند با کارشناس برنامه، احسان الله شکراللهی، رئیس مرکز تحقیقات فارسی دهلی‌نو گفت‌وگو می‌کنند و در هر برنامه یکی از قله‌های زبان فارسی در شبه‌قاره برای مخاطب فارسی‌دان شناسانده می‌شود.

شنیدن لهجه شیرین فارسی هندیان از سوی دیگر فارسی‌زبانان، علاوه بر حِسِ خوشایند آشنایی با مرزهای دورتر ایرانِ فرهنگی، روح آریایی و ایران‌دوستی را در میان هم‌میهنان برمی‌انگیزد و غرور ملی و قومی را تقویت می‌کند و آنان را به غور در تاریخ ادبیات پربار فارسی مشتاق می‌سازد. برای شروع این سلسله و در گام نخست به عنوان نمونه چند برنامه ساخته و پخش شده که پیوند (لینک) تماشای این برنامه‌ها در تلوبیون در دسترس شماست.

۱. گفت‌وگو با استاد پرفسور شریف حسین قاسمی استاد بازنشسته دانشگاه دهلی، با موضوع: فیضی دکنی، شاعر و ادیب دوران اکبرشاه گورکانی؛
http://www.telewebion.com/episode/0x1be8fee
http://www.telewebion.com/episode/0x1be2493

2. گفت‌وگو با آقای پرفسور اخلاق احمد آهن استاد گروه فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو، با موضوع: غالب دهلوی، و آصفی رامپوری؛
http://www.telewebion.com/episode/0x1be75e5

3. گفت‌وگو با آقای پرفسور عین‌الحسن رئیس دانشگاه مولانا آزاد حیدرآباد و مدیر پیشین دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه جواهر لعل نهرو و رئیس پیشین و استاد گروه فارسی این دانشگاه، با موضوع: اظهرعلی آزاد کاکوروی؛ (متاسفانه با آن‌که از تلوزین ایران پخش شد اما لینک این برنامه به دست نیامد).

۴. گفت‌وگو با آقای علی اکبرشاه، استاد گروه فارسی دانشگاه دهلی در باره: سر سید احمدخان، ادیب و بنیان‌گذار دانشگاه علیگره؛

http://www.telewebion.com/episode/0x1be93de

http://www.telewebion.com/episode/0x1be31ae

http://www.telewebion.com/episode/0x1be1a06

5. گفت‌وگو با آقای دکتر سیدکلیم اصغر استاد گروه فارسی دانشگاه اسلامی دهلی، با موضوع: بندرا بن داس خوشگو مولف سفینه خوشگو؛
http://www.telewebion.com/episode/0x1be9c09

6. گفت‌وگو با آقای پرفسور علیم اشرف‌خان استاد گروه فارسی دانشگاه دهلی، با موضوع: شیخ عبدالحق محدث دهلوی؛
http://www.telewebion.com/episode/0x1be7fc6

7. گفت‌وگو با آقای دکتر سید نقی عباس کیفی پژوهشگر، در باره احمدعلی کلکتوی؛ و نچمی نراین شفیق اورنگ‌آبادی:
http://www.telewebion.com/episode/0x1be78a0
http://www.telewebion.com/episode/0x1be1846

8. گفت‌وگو با آقای پرفسور اختر مهدی استاد بازنشسته گروه فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو، با موضوع: میرنجان میر و تذکره خازن الشعرا (شعرای اله آباد):
http://www.telewebion.com/episode/0x1be8df9

9. گفت‌وگو با آقای دکتر عزیز مهدی در باره مقایسه شاهنامه با رامایانا مهابهاراتا، و نقش اکبر شاه گورکانی در توسعه زبان و ادبیات فارسی:
http://www.telewebion.com/episode/0x1bea474
http://www.telewebion.com/episode/0x1be5a7c

10. گفت‌وگو با آقای دکتر جمشیدخان در باره امیرخسرو دهلوی:
http://www.telewebion.com/episode/0x1be9ab8
http://www.telewebion.com/episode/0x1be3c1a

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی