پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۵:۱۰ ق.ظ

«کلثوم‌ابوالبشر» مشعل‌دار زبان فارسی بنگلادش

یک دانشجوی گروه زبان و ادبیات دانشگاه داکا بنگلادش، شعر نو به زبان فارسی در وصف استادش «کلثوم‌ابوالبشر، مادر زبان فارسی بنگلادش» ،که اخیرا فوت کرده است، سرود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، متن شعر نو شجون پرویز، دانشجوی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا به این شرح است:

مادر فارسی

چنان که سرچشمه نور ماه خورشید است

مشعل‌دار فارسی بنگلادش

کلثوم البشر است

گفته‌اند هویت گل‌ها بوی خوش است

هویت کلثوم البشر عشق برای زبان فارسی است

رودکی پدر شعر فارسی است

کلثوم البشر مادر فارسی در بنگلادش است

کسی که کرده فدا تمام زندگی‌اش را برای فارسی

انجام داده بسی کارهای ارزشمند

در دانشگاه داکا، چیتاگونگ و راجشاهی

کاشته نهال زبان و ادب فارسی در قلب‌های ما

نام تو در گلشن فارسی می‌ماند مثل گل‌های بهاری

برای دانستن کلثوم البشر

کتاب ارجنامه استاد کفایت نمی‌کند...

گفتنی است، کلثوم ابوالبشر، ملقب به «مادر زبان فارسی بنگلادش» و استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا، در یازدهم فوریه سال ۱۹۴۷ میلادی در شهر بمبئی هند متولد شد. وی در سال ۱۹۹۶- ۱۹۹۷ وارد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا شد و دوره لیسانس را در سال ۱۹۹۹ به پایان برد. ابوالبشر بلافاصله فراگیری مقطع کارشناسی ارشد را شروع و در سال ۲۰۰۰ میلادی این دوره را به پایان رسانید.

وی تدریس زبان فارسی را از سال ۱۹۷۳ آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۳ که بازنشسته شد، به مدت ۴۰ سال به «آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان» اهتمام ورزید و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به درجه استاد تمام دانشگاه رسید.

وی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهر مشهد مشغول تحصیل در دوره پیش دکتری بود و پس از بازگشت به بنگلادش و تأسیس سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش، منشأ خدمات علمی و فرهنگی بسیاری بوده است.

ابوالبشر علاوه بر تألیف ۱۲ عنوان کتاب علمی و پژوهشی دارای ۶۰ مقاله پژوهشی ادبی بود و در ۵۸ همایش مرتبط با زبان فارسی در جهان به ایراد سخنرانی پرداخته است.

مشاغل علمی بسیاری از جمله مدیر گروه زبان فارسی در بنگلادش، مؤسس انجمن فارسی بنگلادش، عضو مؤسسه زبان‌های نوین دانشگاه داکا، مسئول مجله علمی فارسی و اردوی گروه زبان و ادبیات فارسی و اردو در دانشگاه داکا، عضویت در هیئت تحریریه و مشاور مجلات علمی و تخصصی دانشگاه داکا اسلام‌آباد، لاهور و… و در نهایت دریافت ده‌ها نشان طلایی ملی و بین‌المللی همگی حاکی از شایستگی و تلاش بانوی اندیشمند است.

وی در تاریخ ۹ جولای ۲۰۲۳، در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی