جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۰۲:۰۸ ق.ظ

کتابی برای دوستداران زبان فارسی

برنامه «تالار آیینه» یکشنبه 12 شهریور، کتاب «دنیای ایرانی بازیابی گستره زبان فارسی» را معرفی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ در رادیو ایران به معرفی کتاب می‌پردازد.

 سعید مبشری تهیه کننده این برنامه بیان کرد: یکشنبه 12 شهریور،کتاب «دنیای ایرانی بازیابی گستره زبان فارسی»  نوشته «منصور مهدوی» در برنامه معرفی می‌شود.

 وی ادامه داد: این کتاب نخستین اثر در بیان گستره زبان فارسی است. که در دو بخش مجزا، پیش از اسلام و پس از اسلام به گستره زبان فارسی پرداخته است.

 مبشری افزود: پیش از اسلام گستره زبان فارسی به طور معمول در قلمرور پهناور امپراتوری‌های ایران بوده و در مواردی زبان فارسی در بخش هایی از چین هم رواج داشته است. اما پس از اسلام ضمن گسترش فرهنگ و زبان فارسی در پهنه جهان اسلام، سرزمین‌های بسیاری فراتر از مرزهای اسلام نیز به زبان فارسی اقبال نشان دادند.

 تهیه کننده «تالار آیینه» متذکر شد: این کتاب کوشیده است تا روایتگر حضور زبان فارسی در بخشی از چین، هند، فرارود، قفقاز، جنوب غرب آسیا و شبه جزیره بالکان باشد. افزون بر این در این کتاب چگونگی جداسازی بخش هایی از قلمرو زبان فارسی بیان شده است.

 گفتنی است؛  شرح شیفتگی بزرگان ادبیات جهان مانند گوته، هوگو و ... به حافظ، سعدی و فردوسی از بخش های این کتاب است. هم چنین «دنیای ایرانی» به آمیختگی زبان فارسی با قرآن و روایات اهل بیت نیز توجه داشته است.

علاقه مندان می‌توانند برنامه «تالار آیینه» را با اجرای شهاب شهرزاد یکشنبه‌ها و سه شنبه‌ها ساعت ۲۲:۳۰ از رادیو ایران بشنوند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی