«کتابخانه دیجیتال آزفا» برگ برنده‌ای در تامین منابع فارسی در سراسر جهان است

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: کتابخانه دیجیتال آزفا یک برگ برنده در تامین منابع فارسی برای فعالان حوزه آزفا است و هر پژوهشگری در دنیا می‌تواند از طریق این کتابخانه، منابع مورد نیاز اعم از کتاب، مقاله، پایانه‌نامه و... را در حوزه زبان و ادبیات فارسی پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، صبح امروز مراسم رونمایی از کتابخانه دیجیتال آزفا و کتاب‌های جدید بنیاد سعدی با حضور غلامعلی حدادعادل رییس بنیاد، معاونان بنیاد و جمعی از مسئولان وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیر زندمقدم معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی بنیاد طی یک سال گذشته اظهار کرد: در حوزه پژوهش، اصل را بر این گذاشتیم که مراودات علمی ما با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی بالا برود و در این راستا همکاری‌های خوبی را با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داشتیم. درحال حاضر از شش  دانشگاه بنام کشور، در شوراهای بنیاد عضو داریم و از اساتیدی که پیش‌تر سابقه همکاری با بنیاد را داشتند، دعوت کردیم و همکاری از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی ما بالا بردن اثربخشی فعالیت‌هایمان بود که توانستیم هویت بنیاد را احیا کرده و ارتقا دهیم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: اصلی‌ترین نکته، ایجاد یک شبکه نخبگانی و جلب اعتماد متخصصین حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و ادبیات فارسی بود که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

زندمقدم گفت: ما واحد نشر را احیا کرده و واحد حمایت از پژوهش را راه‌اندازی کردیم و رویدادهای پژوهشی احیا شد و یک واحد پیکره‌ای ایجاد شد که اقدامات زیرساختی آن انجام شده است و تا سال آینده دستاوردهای آن را خواهیم دید. همچنین دستاوردهای واحد کتابخانه نیز امروز یکی از  دستاوردهایش رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما در سال ۱۴۰۲، طبق یک برنامه عملیاتی عمل کردیم و این برنامه را مبنی کار قرار داریم. معاونت ما در حوزه پژوهش مقداری عقب بود اما با استفاده از ظرفیت چارت بنیاد توانستیم، امور پژوهشی را احیا کنیم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی بیان کرد: از آذر ماه ۱۴۰۱، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مورد نیاز طراحی شد. تهیه و طراحی فرم ثبت اثر نیز انجام شده و اکنون در سایت بنیاد قابل مشاهده است‌ و هر پژوهشگری که پیشنهادی برای بنیاد سعدی دارد، می‌تواند از این طریق، طرحش را برای ما بفرستد.

زندمقدم درباره شورای نشر توضیح داد: خوشبختانه شورای نشر ما نیز با همکاری اساتید بسیار فعال است و تاکنون هشت جلسه در شورای نشر داشته‌ایم.

وی با اشاره به بحث تربیت مدرسان آزفا نیز گفت: در حوزه نیازسنجی حوزه‌های تربیت مدرس 30 عنوان کتاب اولویت‌بندی شده و حدود 10،12 اثر در اولویت اول قرار داده شده است. برای معلمان آزفا کتاب‌های سَبُک بین ۶۰ تا ۱۰۰ صفحه‌ای تهیه شده است. در رابطه با اثراتی که از خارج بنیاد به ما رسیده نیز شش اثر تاکنون برای ما ارسال شده که دو مورد از آنها تا الان تصویب نهایی شده است. همچنین 25 جلد کتاب آماده‌سازی شده و به واحد انتشارات بنیاد سعدی داده‌ایم که ۸ اثر را امروز رونمایی خواهیم کرد و تجدید چاپ ۵ اثر را نیز خواهیم داشت.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به حمایت بنیاد از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط با آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: برای حمایت از پژوهش‌ها دو فراخوان دادیم که مهلت فراخوان اول ما به اتمام رسیده اما فراخوان دوم ادامه دارد و تا پایان سال به سرانجام خواهد رسید.

زندمقدم افزود: برای حمایت از پژوهش‌های اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و مدرسان زبان فارسی نیز برنامه داریم تا به زودی انجام شود.

وی بیان کرد: در هفته پژوهش، دومین غرفه بنیاد سعدی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار را با همه بخش‌های بنیاد برپا کردیم که تجربه خوبی بود و مقامات متعددی از غرفه ما بازدید کردند و ظرفیت‌های ما را دیدند. برای سال آینده نیز برنامه داریم تا از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه حمایت کنیم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با تاکید بر اینکه، ارتباط ما با صنعت درحال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: در حوزه پیکره‌ای، ۴۰۰ دقیقه فایل صوتی با ۳۰۰۰ واژه را تهیه کردیم که خوراک سامانه پیکره ما خواهد بود.

زندمقدم تصریح کرد: کتابخانه دیجیتال آزفا یک برگ برنده در تامین منابع فارسی برای فعالان حوزه آزفا است و هر پژوهشگری در دنیا می‌تواند از طریق این کتابخانه، منابع مورد نیاز اعم از کتاب، مقاله، پایانه‌نامه و... را در حوزه زبان و ادبیات فارسی پیدا کند.

در این برنامه از کتاب‌های گام اول بنیاد برای زبان‌های تاجیکی، ارمنی، اندونزیایی، اسپانیایی، فرانسوی، کتاب «شیراز» برای فارسی‌آموزان سطح میانی و کتاب «واژه‌های فارسی و عربی در نامگذاری بنگالی» و نیز از کتابخانه دیجیتالی آزفا رونمایی شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی