پیکر "اسلامی ندوشن" در کنار آرامگاه عطار و خیام آرام می‌گیرد

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: پیکر مرحوم محمدعلی اسلامی ندوشن که پیشتر به رسم امانت در کانادا به خاک سپرده شده بود، طبق وصیت این استاد گرانسنگ به ایران منتقل و در کنار آرامگاه عطار نیشابوی آرام می‌گیرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی با اعلام این خبر، افزود: پیکر مرحوم استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن که پیشتر در خارج از کشور (کانادا) به رسم امانت به خاک سپرده شده بود، بنا بر وصیت ایشان و با اقداماتی که از سوی خانواده وی و همکاری وزارت امور خارجه صورت گرفته، صبح روز یکشنبه ۲۸ آبان سال جاری از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) وارد تهران می‌شود.

وی ادامه داد: پیکر استاد پس از ورود به تهران مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و پس از برنامه‌ای در تهران، به نیشابور منتقل و در کنار آرامگاه نامداران فرهنگ و ادب کشور از جمله عطار و خیام به خاک سپرده می‌شود.

تعلق خاطر و دلدادگی اسلامی ندوشن به ایران اسلامی

شالویی تاکید کرد: از آنجایی که دکتر اسلامی ندوشن یکی از مفاخر برجسته فرهنگ و ادب ایران اسلامی و صاحب آثار گرانسنگ و به یاد ماندنی است، خاکسپاری ایشان در سرزمین ایران اسلامی و وصیت وی برای این امر، حکایت از دلدادگی و تعلق خاطر این دانشمند ایرانی به سرزمین ارجمند ایران اسلامی است.

همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای انتقال پیکر اسلامی ندوشن به تهران

شالویی ادامه داد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با گرامیداشت نام و یاد آثار این اندیشمند فرزانه، همکاری لازم خود برای نقل و انتقال و خاکسپاری این استاد گرامی را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روزنامه اطلاعات، دانشگاه تهران، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی این استان و نهاد‌های مرتبط در خراسان رضوی از جمله انجمن آثار و مفاخر این استان نیز همراه با سایر دستگاه‌ها در این امر مشارکت و همکاری لازم را خواهند داشت.

وی در پایان تاکید کرد: جزئیات بیشتر درباره برنامه‌ریزی های مربوط به انتقال پیکر و خاکسپاری استاد اسلامی ندوشن و مراسم جانبی دیگر، پس از هماهنگی و انجام برنامه ریزی‌، اطلاع‌رسانی می‌شود.

گفتنی است، محمدعلی اسلامی ندوشن، زاده ۳ شهریور ۱۳۰۳ شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی است.

وی از پرکارترین ادیبان و پژوهشگران معاصر ایران بود و افزون‌ بر تألیف، به ترجمه آثار به فارسی، از جمله دربارهٔ ادبیات و فرهنگ ایران پرداخت.

از وی بیش از ۷۰ تألیف و ترجمه و صدها مقاله به‌جای مانده‌ است.

محمدعلی اسلامی ندوشن ۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ درگذشت و طبق وصیت وی پیکرش که به رسم امانت در کانادا به خاک سپرده شده است، روز یکشنبه ۲۸ آبان به تهران منتقل و پس از انجام مراسمی در کنار بارگاه نامداران نیشابور به خاک سپرده می‌شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی