پیشنهاد آموزش زبان فارسی به عنوان درس عمومی و زبان دوم در قزاقستان

وابسته فرهنگی کشورمان در نشست مؤسسات آموزشی و روشناسی آموزش شرق‌شناسی که به میزبانی دانشگاه فارابی قزاقستان برگزار شد، پیشنهاد داد: آموزش زبان فارسی به‌ عنوان درس عمومی و زبان دوم خارجی در کلیه رشته‌های دانشگاه فارابی و سایر دانشگاه‌ها قزاقستان مصوب شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست مؤسسات آموزشی و روشناسی آموزش شرق‌شناسی با حضور مسئولان، اساتید و متخصصانی از کشورهای قزاقستان، روسیه، بلژیک، ژاپن و ایران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه فارابی برگزار شد.

در این نشست، شرکت‌کنندگان در خصوص شیوه‌های حمایت از آموزش مطالعات شرق‌شناسی و بهبود آموزش زبان‌های خارجی سخنرانی و تبادل نظر کردند.

خانم ناتالیا یم، رئیس دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه فارابی درباره ضرورت ارائه روش‌ها و شیوه‌های ارتقا سطح آموزش حوزه شرق‌شناسی و آموزش زبان‌های خارجی سخن گفت. وی افزود: هشت زبان شرقی از جمله زبان فارسی، کره‌ای، ژاپنی، چینی، عربی و ... در دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه فارابی آموزش داده می‌شود.

وی از وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ایران در آلماتی برای حمایت‌های اخیر از آموزش ایران‌شناسی و زبان فارسی دانشگاه فارابی قدردانی و به رونمایی از کتاب «فرهنگ اصطلاحات فارسی به قزاقی» به همت این دانشگاه اشاره کرد.

ناتالیا یم تصریح کرد: ضرورت آموزش زبان‌های شرقی بیش ‌از پیش آشکار شده است؛ در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم و در نشست امروز مشکلات و مسائل را بررسی می‌کنیم و راه‌حل‌ها را مورد تبادل نظر قرار می‌دهیم.

در ادامه، مسئولان مؤسسات آموزش شرق‌شناسی و نمایندگان مؤسسات حامی آموزش زبان‌های شرقی سخنرانی کرده و نظرات خود را در باب مسایل و راهکارهای بهبود آموزش شرق‌شناسی و زبان‌های شرقی ارائه کردند.

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان نیز در سخنانی گفت: از آنجایی که متخصصان قزاقی و ایرانی بر وجود ریشه‌های تاریخی و اشتراکات فرهنگی بین دو کشور تأکید دارند و از سوی دیگر، شخصیت ادبی و ملی قزاقستان "آبای" در کتاب نصیحت‌نامه خود، آموختن زبان فارسی برای نوجوانان و جوانان قزاقی توصیه کرده است، پیشنهاد می‌کنم برای تقویت آموزش زبان فارسی در قزاقستان، آموزش زبان فارسی به‌ عنوان درس عمومی و زبان دوم خارجی در کلیه رشته‌های دانشگاه فارابی و سایر دانشگاه‌ها قزاقستان پذیرفته شده و مصوب شود تا بدین ترتیب امکان تبادل دانشجو، استاد و فرصت‌های آموزشی در تمام رشته‌ها بین ایران و قزاقستان فراهم آید.

وی از آمادگی دانشگاه‌های ایران برای تبادل استاد و آموزش و پذیرش دانشجویان قزاقی در تمام رشته‌های تحصیلی خبر داد.

در جمع‌بندی مباحث و نظرات ارائه شده این نشست، رئیس دانشکده شرق‌شناسی از پیشنهاد وابسته فرهنگی ایران استقبال کرد.

برگزاری آزمون زبان‌های شرقی برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مطالعات شرق‌شناسی از دیگر مباحثی بود که شرکت‌کنندگان بر آن تأکید کردند تا آموزش زبان شرقی زبان‌های شرقی در قزاقستان تقویت شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی