جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۰۱:۵۳ ق.ظ

وزیر ارشاد: پاسداشت زبان فارسی اولویت اصلی است

وزیر ارشاد: پاسداشت زبان فارسی اولویت اصلی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع پاسداشت زبان فارسی در اولویت‌های اعلامی امسال وزارتخانه بوده که به صورت عمومی برای همه شورا‌های فرهنگی کشور و استان‌ها ابلاغ شده است.

آقای محمدمهدی اسماعیلی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر به بسیاری از غفلت‌ها و موضوعات فراموش شده در حوزه زبان فارسی، توجه شده‌ است، افزود: کم‌کاری‌های موجود در اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه هم، یکی یکی جبران خواهد شد.

رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی گفت: مراقبت بیشتر در عمل به قانون در خصوص صدور بسیاری از مجوز‌های تبلیغات بازرگانی و شهری، صنایع بسته‌بندی و غذایی و نیز خودرو را از جمله اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در یکی دو سال اخیر در اجرای قانون مممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فعالیت‌های وزارت صمت در حوزه پاسداشت زبان فارسی به ویژه در خصوص نوشته‌های لاتین روی محصولات تولید داخل، اکنون بیش از گذشته رصد می‌شود و به‌جد پیگیر اصلاح این وضع هستیم.

اسماعیلی گفت: نگاه از زاویه پاسداشت زبان فارسی به عملکرد رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، بررسی نکات مربوط به پاسداشت زبان فارسی در صدور پروانه نمایش برای فیلم‌ها و تئاتر‌ها، در حوزه شعر و موسیقی و در مجموع همه بخش‌های فرهنگی و هنری با قوت در حال اجراست.

وی با اشاره به منظم شدن برگزاری جلسات شورای پاسداشت زبان فارسی گفت: در هر جلسه، عملکرد هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول و مرتبط با قانون مممنوعیت به‌ کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه بررسی و بلافاصله در خصوص مسائل بر زمین مانده و اجرا نشده، در همان جلسه تصمصم‌گیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه گسترده‌ای در مورد پاسداشت زبان فارسی برای آینده دارد، افزود: به همین سبب دبیرخانه شورای پاسداشت از نظر بدنه کارشناسی و نیروی انسانی تقویت شده‌ است.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی