پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۷:۴۲ ب.ظ

وزیر ارشاد: استفاده از اسامی غیرفارسی، بی احترامی به قانون است

وزیر ارشاد: استفاده از اسامی محلی در نامگذاری اماکن و محصولات مانعی ندارد |  خبرگزاری فارس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همکاری نیروی انتظامی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه پیگیری می‌شود، چون به قوانین کشور بی احترامی شده است.


به گزارش خبرگزاری آریا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست هماهنگی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی گفت: با همکاری نیروی انتظامی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه پیگیری می‌شود، چون رسما به قوانین کشور بی احترامی شده است. اگر هر بخشی از آیین نامه نواقصی دارد، باید با تشکیل کارگروهی موارد لازم تکمیل شود.
وی افزود: موضوع زبان فارسی عقب ماندگی‌هایی در بخش‌های مختلف دارد و عزم مشترک هم برای جبران این مشکل هنوز ایجاد نشده است، به همین علت با مشکلاتی در جامعه روبرو هستیم که باید در این خصوص کار جدی و فوری انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اسامی و خط باید منطبق با قانون کشور باشد و غیر از این تخلف است. رعایت قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه الزام است و به نظرم در خصوص تبلیغات و گسترش ادبیات دچار رودربایسی هستیم، در حالیکه قانون رعایت زبان فارسی مصوب مجلس و دولت است.
وی افزود: اگر فردی از اعضای دولت از کلمات غیرفارسی استفاده کند، تذکر می‌گیرد و اعضای دولت خود را ملزم به رعایت قانون می‌دانند. این مسئله را دنبال می‌کنیم و دبیرخانه شورای پاسداشت زبان فارسی هم شکل جدی تری خواهد گرفت تا فقط در بحث نامه خلاصه نشود.
اسماعیلی با ابراز رضایت از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نسبت به برخورد با تخلفات حوزه زبان فارسی گفت: از ادارات کل استان‌ها هم می‌خواهیم، بحث رعایت قانون را جدی بگیرند. استان‌ها موظفند مصوبه زبان فارسی را رعایت کنند. با هماهنگی معاونت استان‌های وزارتخانه هم می‌خواهیم با مدیران کل استانی جلساتی در این خصوص داشته باشیم.
وی در خصوص تغییر زبان کارت‌های پرواز افزود: پیگیر مکاتبات خود با وزارت راه هستیم که اگر تخلف ادامه داشت، حتما برای این موضوع هم تصمیمات و تمهیداتی در نظر بگیریم.


 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی