يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۶:۱۲ ق.ظ

وبینار «نقش و جایگاه آثار حکیم نظامی در زبان و ادبیات فارسی» در گرجستان

به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی، وبینار «نقش و جایگاه آثار حکیم نظامی در زبان و ادبیات فارسی» پنج شنبه ۱۹ اسفند با سخنرانی اساتید و نظامی پژوهان گرجی و ایرانی با حضور تعدادی از پژوهشگران‌، دانشجویان رشته ایران‌شناسی و معلمان آموزش زبان فارسی مدارس تفلیس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، احمد مهری اردستانی، رایزن فرهنگی ایران در ابتدای برنامه ضمن تشکر از همه اساتید و شرکت کنندگان گفت: با توجه به برگزاری هفته بزرگداشت حکیم نظامی و نامگذاری بیست و یکم اسفند ماه در تقویم فرهنگی ایران به نام این شاعر پارسی‌گوی و به منظور پاسداشت و معرفی هرچه بیشتر این شاعر بزرگ ایرانی، برنامه‌های متنوعی در ایران و جهان برگزار شد که در این نشست علمی و ادبی نیز در خدمت اساتید و نظامی شناسان گرجی و ایرانی هستیم.

او در ادامه به معرفی اجمالی شخصیت این شاعر بزرگ پرداخت و گفت: حکیم نظامی شاعر و داستان سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایران در قرن ششم هجری، به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده و در ردیف گویندگان توانای شعر فارسی است که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوه او بر شعر فارسی نیز در شاعران پس از او کاملاً مشهود است و اگرچه بیشتر شهرت او به دلیل سرودن اشعار عاشقانه است، اما حکمت و پند‌های بسیار ظریف و اندیشمندانه‌ای در پس شعر‌های به ظاهر ساده‌اش دارد.

رایزن فرهنگی ایران در صربستان ادامه داد: مهمترین موضوع در رابطه با نظامی‌، آثار او و تأثیر آن در ادبیات است. این شاعر ایرانی را می‌توان از جمله سخن گویانی دانست که همانند فردوسی و سعدی سبک و روشی خاص برای خود ایجاد کردند.

خانم کواچادزه، نظامی‌شناس گرجی درباره «نظامی شناسی در گرجستان» صحبت کرد و افزود: حکیم نظامی گنجوی در جهان شعر و ادب یکی از نوابع نادر است و اگرچه داستان‌سرایی در زبان فارسی، پیش از او شروع شده و سابقه داشته، لیکن تنها شاعری که توانست این نوع شعر را به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.

وی ادامه داد: حکیم نظامی گنجوی هیچگاه در مدح مبالغه نکرد و برای جلب خاطر حکمرانان شعر نگفت؛ بنابراین آنچه موجب شهرت و مهارت نظامی است، کتاب خمسه یا پنج گنج او به‌صورت مثنوی است که نخستین آنها یعنی مثنوی مخزن الاسرار در زهد و تقوی و مقامات معنوی و چهار مثنوی دیگر یعنی؛ خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندر‌نامه در قصه و حکایت است

نظامی‌شناس گرجی افزود: سبک سروده‌های نظامی متین و نظمش شیرین است و اشعارش صاف و روان‌، ولی در مواردی می‌توان عباراتی پیچیده در شعرش یافت.

در ادامه، خانم تئا شورغایا، رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی تفلیس درباره «‌نظامی گنجوی شاعر پرآوازه مشرق‏زمین» صحبت و به تحریف و مصادره این شاعر ایرانی توسط کشور آذربایجان اشاره کرد که با تأسیس مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی در سال ۲۰۱۱ به صورت سازمان غیر دولتی، قدرت و نفوذ بسیاری با حمایت رئیس جمهوری این کشور در باکو پیدا کرد.

وی افزود: به هر حال حکیم نظامی، این شاعر بزرگ پارسی‏گوی در عین ایرانی بودن از جمله زنده نگهداران میراث فرهنگی جهانیان است که گرجیان با شعر شیرین فارسی او به خوبی آشنا هستند.

در ادامه، بارتایا، رئیس کرسی ایران‌شناسی دانشگاه کوتایسی با عنوان «نظامی گنجوی و ادبیات گرجی» سخنرانی کرد و گفت: جای خوشحالی است که ایران‌شناسان گرجی ترجمه آثار ادبیات فارسی را بر عهده گرفته‌اند و اگر امروز برای گرجیان، بسیاری از شاهکارهای ادبیات فارسی باستانی و میانه و معاصر، از جمله آثار نظامی، محبوب است و از برکت آنها است.

وی گفت: علاقه به آثار نظامی گنجوی بین ایران شناسان گرجی زیاد است و امیدواریم در آینده نیز ادامه یابد.

در ادامه، حسابی، استاد زبان و ادبیات فارسی اعزامی به گرجستان، با ارائه مقاله خود ضمن معرفی آثار، شخصیت و زندگانی حکیم نظامی، به‌طور مبسوط به تشریح و معرفی پنج گنج نظامی پرداخت و گفت: نظامی گنجوی در طول عمر خود توانست آثار قابل توجهی به یادگار گذارد. سبک شعرها و داستان سرایی نظامی به قدری جذاب بوده که هنوز هم با گذشت سال‌های زیاد شاهد الگو‌برداری شاعران زیادی از سبک او هستیم.

وی ادامه داد: آثار حکیم نظامی شامل مخزن الاسرار‌، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر، اسکندرنامه، دیوان قصاید و غزلیات بوده که هرکدام دریایی از احساس و تخیلات ستودنی نظامی را شامل می‌شوند.

در پایان، لوبژانیدزه، استاد دانشگاه دولتی تفلیس، با ارائه مقاله خود با عنوان «مقایسه تطبیقی شیوه ادبی نظامی گنجوی و شوتا روستاولی» گفت: نظامی از دیرباز به‌عنوان یکی از شعرای فارس زبان شناخته می‌شود که محبوبیت بسیاری داشته و پنج گنج او نیز در ردیف شاهکارهای بی‌نظیر قرار دارد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی