طراحی یک بازی برای یادگیری بهتر درس فارسی
نتایج یک مطالعه نشان میدهد که بازی «زبان من» میتواند بهعنوان یک روش اثربخش در یادگیری درس فارسی توسط دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرمافزاری و سختافزاری به ویژه در حوزه علوم رایانهای، بازیهای رایانهای بهعنوان اهرم جداییناپذیر از آموزشهای غیر رسمی شده؛ همچنین باید توجه داشت که بازیهای رایانهای به یکی از پرکاربردترین بخشهای زندگی روزمره تبدیل شده است. دامنه این کاربردها، حوزههای بهداشت و سلامت، فرهنگ عمومی، آموزشهای مهارتهای مختلف مدیریتی، نظامی، پزشکی و ... را شامل میشود و از جمله این کاربردها استفاده از بازی برای آموزش و یادگیری است.
بازیهای رایانهای فناوری اخیری است که برای بهبود یادگیری در آموزش استفاده میشود و شاید معلمان بخواهند بیشتر از قبل از این فناوری برای آموزش استفاده کنند. بازیها و شبیهسازهای رایانهای از طریق تجسم، آزمایش و خالقیت، یادگیری را افزایش میدهند.
در پژوهشی که توسط، شهریار درهمی، عباس موسیوند و مهدی پورجعفر با هدف یافتن تأثیر بازیهای رایانهای بر آموزش کتاب فارسی به دانشآموزان انجام شد، «بازی «زبان من؛ بهعنوان یک بازی رایانهای به منظور بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی» طراحی شد.
کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به مقاله «بازی «زبان من؛ طراحی یک بازی رایانهای به منظور بررسی تاثیر بازیهای رایانهای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی»، اظهار کرد: در این پژوهش با ارائه کتاب فارسی و کتاب نگارش فارسی پایه پنجم ابتدایی در یک محیط جذاب و شاداب، سعی شده تا کاربر با استفاده از این ابزار در دسترس، مشغول به فراگیری درس فارسی در بستر بازیهای رایانهای شود.
نسیبه صرامی افزود: ابزارها، جلوههای تصویری و صوتی و امتیازات ارائه شده در بازی، به منظور بالا بردن جذابیت، شادابی و غوطهورسازی کاربر طراحی شده است.
وی توضیح داد: جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پایه پنجم مدرسه پسرانه ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بودند که ۲۰ نفر از آنها انتخاب و در دو گروه ۱۰ نفره قرار گرفتند. ۱۰ نفر بازی طراحی شده را دریافت کردند و برای ۱۰ نفر گروه کنترل، مداخلهای انجام نشد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخه ۲۶ با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
صرامی با بیان اینکه نظام آموزشی و تربیتی جامعه ایران بر پایه روش مستقیم آموزش یا همان شیوه سنتی ایجاد شده در حالی که جهان امروز علاوه بر این روش به آموزش از راه غیر مستقیم یا غیر رسمی توجه ویژهای دارد، گفت: یکی از چالشهایی مطرح در آموزش این است که باید در آموزش از روشهایی استفاده شود که به روز و جذاب باشد و یادگیری عمیقتری را ایجاد کند که متأسفانه بعضاً چنین نیست.
وی خاطرنشان کرد: بازی «زبان من» سعی در به خدمت گرفتن عنصر دردسترس و جذاب بازی رایانهای برای آموزش کتاب فارسی به دانش آموزان دارد. نکته مهم و قابل توجه این است که این بازی در کنار جذابیت و شادابی، تمام نکات آموزشی را در خود جای داده و دانشآموز با بازی کردن نه تنها بهتر میتواند درس را فرا بگیرد، بلکه میتواند دور از استرس، در بازی غوطهور شده و اوقات خوشی را تجربه کند.
صرامی افزود: درمجموع میتوان براساس نتایج به دست آمده اینگونه توضیح داد که بازی طراحی شده بر روی آموزش کتاب فارسی پایه پنجم دبستان تأثیر مثبت احتمالی دارد که احتمالاً در اثر تمرینهای بیشتر این تأثیرات بیشتر رخ میدهد.
نتایج پژوهش «بازی زبان من: طراحی یک بازی رایانهای به منظور بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر آموزش کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی» در ششمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» در دانشگاه اصفهان ارائه و بهعنوان مقاله برتر معرفی شد.
نظرات (۰)