همکاری ایران و پاکستان در زمینه زبان فارسی و اقبال شناسی

 

اختر سهیل، بنیانگذار کتابخانه عمومی چغتای در لاهور آمادگی مؤسسه فرهنگی و آموزشی چغتای را برای همکاری با خانه فرهنگ کشورمان در زمینه آموزش زبان فارسی و اقبال شناسی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، آیین «به یاد اقبال» با حضور جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور، اقبال صلاح الدین، نوه علامه اقبال و رئیس مدرسه اقبال، وحید الزمان طارق، اقبال شناس و شاعر فارسی گوی پاکستانی در محل سالن همایش کتابخانه عمومی چغتایی برگزار شد.

روناس در سخنانی، گفت: آثار فارسی علامه اقبال در ایران از جایگاه بلندی برخوردار است به نحوی که ایشان به مقام اساتید زبان و ادبیات فارسی رسید.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور اظهار کرد: اقبال با تلاش‌های فراوان خود هم برای نسل خودش هم برای نسل ما و هم برای نسل آینده تبدیل به چراغ راه هدایت و سمبل اتحاد دنیای اسلام شد.

وی افزود: علامه اقبال نه تنها شخصیت مورد علاقه مردم پاکستان هست ما هم به نوبه خود در ایران به این شاعر و فیلسوف بزرگ افتخار می‌کنیم و امیدوارم که آثار ماندگار وی به طور پیوسته مورد مطالعه و تفکر همه ما قرار گیرد.

 

سروده اقبال لاهوری در وصف امام حسین (ع)

چغتای اختر سهیل، رئیس مؤسسه فرهنگی و آموزشی چغتای در لاهور با بیان اهمیت زبان فارسی برای بازگشت به هویت اصیل و گمشده مردم پاکستان، آمادگی خود را برای همکاری با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در حوزه فارسی آموزی و اقبال شناسی اعلام کرد.

وی گفت: در چهار دهه قبل، فارسی یکی از کتاب‌های درسی مدارس پاکستان بود به همین دلیل اکثر دانش آموزان و دانشجویان می‌توانستند این زبان مهم و غنی را بیاموزند.

اختر سهیل بیان کرد: برای فهم پیام واقعی علامه اقبال و تسلط بر ادبیات اردو، چاره‌ای جز فراگیری زبان فارسی نیست، زیرا اقبال آثار خود را به زبان فارسی سروده و اغلب واژه‌های ادبیات اردو نیز به زبان فارسی است.

بنیانگذار کتابخانه عمومی چغتایی تأکید کرد: با توجه به اینکه چند سالی است کلاس‌های اقبال شناسی در این مرکز برپا می‌شود، مصمم هستیم که کلاس‌های فارسی را نیز در این مکان راه اندازی کنیم در این راستا از خانه فرهنگ ایران تقاضا دارم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کند.

اختر سهیل خاطرنشان کرد: هنوز مسیری طولانی داریم تا به اهداف اقبال برسیم در این راستا نباید تنها علاقه خود را به علامه اقبال در قالب برگزاری سمینارها و مراسم‌های گوناگون اعلام کنیم بلکه در این مسیر اقدامات عملی را نیز باید انجام دهیم.

اقبال صلاح الدین، رئیس مرکز فرهنگی دبستان اقبال نیز به واقعه کربلا در کلام اقبال پرداخت و گفت: پدربزرگم علامه اقبال تحت تأثیر واقعه جانگداز کربلا در اشعارش، ضرورت مقابله با طاغوت و حاکمان خودکامه و باطل را مورد تأکید قرار داد.

وحید الزمان طارق، شاعر و اقبال شناس پاکستانی نیز اشعار فارسی علامه اقبال را برای شرکت‌کنندگان در این مراسم به زبان اردو تشریح کرد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی