همایش دو روزه مولانا رومی و سلطان باهو در لاهور برگزار شد

همایش دو روزه "مولانا رومی و حضرت سلطان باهو، پیام آور بشر دوستی، هم زیستی و صلح و آشتی در جهان" با مشارکت دانشگاه جی سی و موسسه مسلم در محل دانشگاه پنجاب در لاهور گشایش یافت.

به گزارش زباناوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، در مراسم افتتاحیه این همایش محمدرضا ناظری سرکنسول و جعفر روناس وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی در لاهور، ابراهیم تقی زاده رییس دانشگاه پیام نور، کریم نجفی دبیر کل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، محمد رضا نصیری دبیر سابق فرهنگستان زبان و ادب فارسی، الهام حدادی کارشناس بنیاد سعدی، نیاز احمد اختر رئیس دانشگاه پنجاب، سلیم مظهر قائم مقام دانشگاه پنجاب و رییس دانشگاه سرگودا، زیدی رئیس دانشگاه جی سی، صاحبزاده سلطان احمد علی؛ رئیس موسسه مسلم و از نوادگان حضرت سلطان باهو و دیگر شخصیت های علمی و فرهنگی بنام ایرانی و پاکستانی شرکت کردند.

در ابتدای این مراسم، دکتر اصغر زیدی رئیس دانشگاه جی سی در سخنانی گفت: ایران از قدیم از مراکز مهم تعلیمات عرفانی بوده است و تصوف بی تردید در عصر حاضر می تواند مردم و به خصوص جوانان را از تفرقه و تنافر نجات دهد و به سمت صلح و امنیت هدایت کند، وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که دانشگاه جی سی در آینده بتواند با دانشگاه پنجاب پاکستان و دانشگاه پیام نور ایران تفاهم نامه های همکاری امضاءکند.

محمدرضا ناظری سرکنسول کشورمان در لاهور انتخاب مولانا رومی و سلطان باهو از میان شخصیت های ادبی بسیار زیاد را انتخابی عاقلانه و اقدامی بی نظیر توسط مسئولین برگزاری همایش دانست و اظهار داشت: مناسبات رسمی دو کشور از حدود ۷۰ سال پیش آغاز شد ولی مناسبات فرهنگی دو کشور قدمت زیادی دارد.

وی افزود: اندیشمندان و شعرایی همچون مولانا رومی و سلطان باهو میراث فرهنگی جهان می باشند و نقشی بی بدیل در توسعه بشردوستی و زندگی صلح آمیز دارند.

در ادامه این مراسم، پروفسور دکتر سلیم مظهر، تصحیح مجدد کتاب با برنامه (زندگینامه ظهیر الدین بابر) را به سرکنسول جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

جعفر روناس مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور در ارائه مقاله خود گفت: حالات روحی و روانیِ هر انسانی با انسان دیگر در اختلاف است و این به دلیل این است که حالات روحی و روانی خود فرد هم وحدت و هماهنگی کامل ندارد. به اعتقاد مولانا اگر انسان به اشراق و روشن بینی برسد می تواند این زد و خورد را که میان احوالات مختلف روحی او صورت می پذیرد ببیند و از جنگ و دشمنی با دیگران فارغ شود. با نگاهی به آثار حضرت سلطان باهو درمی یابیم که عرفا در شبه قاره نقش راهبری مردم را عهده دار بودند و می توان گفت که اسلام با چهره ای عرفانی در شبه قاره ظهور کرد. بعدها بتدریج، تصوف نظری در شبه قاره توسعه یافت.

سلطان احمد علی که از نوادگان سلطان باهو شاعر و عارف معروف پاکستان می باشد، پس از خوشامدگویی هیئت ایرانی به زبان فارسی، گفت: تعلیمات سلطان باهو و مولانا رومی هیچگاه در منطقه ناشناخته نبود. تاثیر آثار عرفا را می توان در تمامی جنبه های زندگی از جمله معماری، نقاشی، خوانندگی و موزیک دید. ولی در عصر حاضر که عصر دیجیتالی است، دلیل دوری ما از ارزشهای اخلاقی، دوری از آموخته های بزرگان دین و عرفا است. آثار آنها فقط اشعار خالی نیست بلکه منابع تربیت و پرورش ملت است.

دکتر نیاز احمد اختر؛ رئیس دانشگاه پنجاب مولانا رومی و سلطان باهو را پیام رسانان دین اسلام خواند و گفت: بزرگانی همچون مولانا رومی و سلطان باهو همیشه سعی کردند به مردم بیاموزند که چگونه صلح و عدالت در جامعه برقرار شود. خدا انسانها را خلق نکرد که فقط عبادت کنند، بلکه از انسانها خواست که در جامعه زندگی کنند تا برخوردشان با یکدیگر مشخص شود. پیامبران، قرآن، دانشگاه ها و مسئولین همه تلاش می کنند که مردم را برای زندگی در جامعه آماده کنند تا بتوانند یک جامعه ایده آل تشکیل شود ولی تاکنون به این هدف نرسیده اند، زیرا بدون وحدت و اتحاد هیچ جامعه ای به کمال نمی رسد.

دکتر کریم نجفی با تشکر از میزبانان و مسئولین کنفرانس به ویژه از رئیس دانشگاه پنجاب بابت دعوت در این همایش مهم، سخنان خود را با شعر مولانا"ما برای وصل کردن آمدیم نی برای فصل کردن آمدیم" آغاز کرد و گفت: همایش مولانا رومی و سلطان باهو سرفصل جدیدی در روابط فرهنگی میان ایران و پاکستان است. ما خوشحالیم که نسل جدید این کشور مطالعات مولانا رومی را گرامی می دارد و از تفکرات او بهره مند می شود.

تعلیمات مولانا رومی فراتر از جامعه اسلامی است و هدف آن برقراری صلح و آرامش در جامعه جهانی است. تاثیر پذیری از مولانا رومی را در آثار شعرای بزرگی همچون رابندرانات تاگور، علامه اقبال لاهوری و سلطان باهو می توان یافت. دکتر نجفی در پایان سخنانش ضمن تقدیر از زحمات پروفسور دکتر سلیم مظهر وی را سفیر صلح و آشتی بین دو کشور ایران و پاکستان دانست.

دکتر ابراهیم تقی زاده پس از خواندن ابیاتی از سلطان باهو گفت: ندای صلح خواهی و آرامش در درون همه انسان ها وجود دارد و این امر در آثار بزرگانی چون مولانا رومی و سلطان باهو که توسعه گر تعلیمات بشر دوستی در جهان هستند می توان یافت. تمامی شعرا و عرفا که امروز به بهانه گرامی داشت دو تن از آنان گردهم آمده ایم صرفنظر از اینکه در چه نقطه از جهان هستند، از طریق زبان شعر روایتگر این حقیقت بوده اند. همگرایی، تعامل، وحدت، انسجام و صلح دوستی ندای مشترک همه عرفا می باشد، زیرا همه از فرهنگ ذات متعالی اسلام بهره می برند. مولانا رومی بزرگترین شاعر و عارف جهان هستی است که این ندا را بلند کرد و در قرن دوازدهم سلطان باهو نیز به پیروی از رومی این ندا را ادامه داد. اندیشه های آنها که از اشعارشان واضح است به سوی ساختن جهانی مملو از دوستی، انسانیت و صمیمیت می باشد.

دکتر الهام حدادی، کارشناس بنیاد سعدی در ادامه این نشست مقاله خود را با عنوان: «اشتراک فکری سلطان باهو و مولانا در موضوع پیروی از پیر و راهبر» ارائه کرد و در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: در شعر و آثار فارسی حضرت سلطان با هو مطالب بسیاری درباره ر هبر و مرشد وجود دارد خالد پرویز ملک درباره بیعت ظاهری وی نوشته است: در کتاب ها آمده است که ایشان بیعت ظاهری بر دست پیر عبدالرحمن گیلانی کردند. سلطان با هو دربارۀ پیر معتقد است که راهبر و مرشد مثلِ سنگ پارس است که آهن را به طلا مبدل می‌کند. سپس به موضوع توجه مولوی به اطاعت از پیر پرداخت و این موضوع را توضیح داد که مولوی، شمس را پیر و مراد خویش می‌داند و سالک باید در همه امور به پیر تمسک جوید و پیر کسی است که از هوای نفسانی گذشته و توانایی گذر دادن سالک را از راه سخت و دشوار سلوک دارد. سلطان باهو، انیس العارفین نیز به تبعیت از مولوی و اولیای حق به این موضوع توجه بسیار داشته است و لزوم اطاعت از پیر را از ملزومات سلوک می‌داند و معتقد است پیر توانایی دارد اسرار درونی سالک را تشخیص دهد و در رفع اخلاق ناپسندیده سالک بکوشد.

سپس بر این نکته مهم تأکید کرد که موضوع اطاعت علاقمندان و مریدان سلطان باهو از پیرشان در یادگیری زبان و ادبیات فارسی است که بر سالکان راه، علاقمندان و دانشجویان واجب است تا با یادگیری زبان و ادبیات فارسی، خود بتوانند معارف و حکمت دستورات و اخلاقیات سلطان باهو را به فارسی بخوانند و از آموزه‌های سلطان باهو بهره ببرند آنچنان که سلطان باهو با دانستن زبان و ادبیات فارسی از گنجینه معرفت عارفانی چون مولانا بهره برد.

در ادامه تأکید کرد که در بنیاد سعدی آمادگی داریم به همه کسانی که می خواهند توانایی فهم متون ادبی و حکمی فارسی را داشته باشند زبان و ادبیات فارسی را با تمام امکانات آموزش دهیم.

دکتر محمدرضا نصیری در سخنانش گفت: حدود دو سال پیش مقالاتی درباره سلطان باهو به عنوان یک اندیشمند تاثیرپذیر از مولانا رومی را در دو مجله ایرانی به چاپ رساندیم. در خصوص تاثیرپذیری سلطان باهو از مولانا رومی می توان کتابها نوشت. دکتر نصیری با اشاره به شعر مولانا "هر کسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من" گفت: سلطان باهو با اسرار درونی مولانا رومی را وحدت معرفی می کند و وحدت را راه رسیدن به معبود و معشوق معرفی می داند.

در روز دوم همایش از کتاب به تازگی تصحیح شده دکتر محمدرضا نصیری با عنوان "با برنامه ظهیرالدین محمد بابر شاه" رونمایی شد و از ایشان به پاس خدمات بی بدیل ایشان به زبان و ادبیات فارسی از سوی دکتر ابراهیم تقی زاده؛ رییس دانشگاه پیام نور، دکتر کریم نجفی دبیر کل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و دانشگاه پنجاب تقدیر به عمل آمد.

در حاشیه این همایش سرکنسول و وابسته فرهنگی کشورمان و دکتر ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور و هیئتی از مسئولین این دانشگاه طی ملاقاتی با رئیس دانشگاه پنجاب در خصوص توسعه تعاملات علمی و فرهنگی و امضای تفاهم نامه تبادل اساتید و دانشجویان و چاپ نشریه به صورت مشترک به توافق رسیدند.

 

 

 

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی