همایش دوسالانه مسایل آموزش زبان فارسی به‌عنوان زبان دوم یا خارجی برگزار شد

نشست دوسالانه‌ی ««همایش دوسالانه مسایل آموزش زبان‌فارسی به عنوان زبان دوم یا خارجی» به منظور بررسی آخرین دستاوردها و پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه‌ی آموزشکاوی زبان‌فارسی برای اهداف عمومی و اهداف دانشگاهی، صبح و بعد از ظهر دوشنبه ۱۱/۱۱/۱۴۰۰ در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

امروزه بیش از هر زمان دیگر اهمیت جایگاه زبان فارسی به عنوان عامل همبستگی بیشتر میان ایرانیان و گسترش پیوندهای فرهنگی و علمی با دیگر کشورها مطرح است. هدف دانش آموزشکاوی زبان‌فارسی ارتقای جایگاه زبان‌فارسی از طریق آموزش علمی آن است.

دکتر وکیلی‌فرد دبیر علمی این همایش، با اعلام این خبر اظهار داشت: از میان مقالات دریافت شده ۲۵ مقاله پس از بررسی‌های تخصصی و داوری در کمیته‌ی داوران از داخل و خارج کشور پذیرفته شد. در این همایش چهار سخنرانی کلیدی و یازده مقاله علمی پژوهشی برای حاضران ایرانی و غیرایرانی ارائه شد. دکتر وکیلی‌فرد در ادامه افزود: در این همایش به موضوعاتی چون ارزشیابی کارپوشه‌های الکترونیکی، اثر بخشی ارزشیابی پویا، کارآمدی روش‌ها و رویکردهای آموزش زبان‌فارسی با اهداف دانشگاهی، تحلیل و ارزیابی منابع آموزش زبان‌فارسی به غیر ایرانیان، اثر بخشی روش بدنمند و روش آوایی در آموزش مهارت خوانداری، تأثیر آموزش زبان بر خط بر گفتار خصوصی فارسی آموزان، تحلیل خطاهای فارسی‌آموزان ترک زبان، روایی آزمون مهارت‌ها، سواد فرهنگی و آموزش زبان‌فارسی و … پرداخته شد. وی افزود در حوزه های زبان شناسی کاربردی عناوینی چون یادگیری وندهای تصریفی و اشتقاقی زبان‌فارسی، آرایش معنی در واژه نامه‌ها، واکاوی نوشتاری فارسی‌آموزان چینی سطح فرامیانی، مروری بر نظریه‌ی ذهن و ارتباط آن با زبان‌آموزی، چرایی و چگونگی آموزش کارکردها در رویکرد ارتباطی زبان‌فارسی و … ارائه شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این همایش بین المللی در هر دو سال یکبار فرصتی فراهم آید که در سالهای آینده، فاصله ی میان دانش آموزشکاوی زبان های دیگر و دانش آموزشکاوی زبان فارسی بیش از پیش کاهش یابد.

لازم به ذکر است که سال های اخیر این همایش مهم‌ترین و باکیفیت‌ترین همایشی است که در کشور در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برگزار می‌شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی