دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۳۲ ب.ظ

نیازهای جامعه و اقتصاد را برای صیانت از زبان فارسی در نظربگیریم

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با تاکید بر رعایت زبان و خط فارسی از سوی اصناف، گفت: باید در امر صیانت و مراقبت از زبان و خط فارسی اهتمام داشته باشیم و در عین حال در دفاع از زبان فارسی نیاز جامعه، اقتصاد و حتی معاهدات بین‌المللی را رعایت می‌کنیم.

به گزارش عصر دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی در نشست کارگروه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با تاکید بر این مطلب افزود: در آستانه تغییر دولت و استقرار دولت جدید هستیم و امیدواریم دولت آینده با حضور نیروهای کارآمد و فعال در همه عرصه ها به ویژه مسائل فرهنگی کشور را فعال تر کنند و به صورت ویژه به موضوع پاسداشت زبان فارسی اهتمام داشته باشند.

وی گفت: همچنین امیدوارم شاهد شکوفایی در همه زمینه ها به ویژه ابعاد فرهنگی جامعه باشیم و در این رهگذر زبان و خط فارسی و توجه به فرهنگ غنی ایران اسلامی هم بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

شالویی با اشاره به دستور جلسه این نشست، ادامه داد: بر اساس اهمیت موضوعات از برخی متولیان و مسئولان در این جلسات دعوت می کنیم تا با حضور آن ها بتوانیم مسائل و مشکلات حوزه زبان فارسی را بررسیحل کنیم که در همین راستا امروز رئیس اتحادیه چاپخانه داران در این نشست حضور دارند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت زبان و خط فارسی در تابلوهای اصناف افزود: قوانین چگونگی استفاده از زبان و خط فارسی را به اتحادیه اصناف اعلام کرده ایم تا قوانین این حوزه از سوی اصناف در ارتباط با سر در صنف ها به خوبی رعایت شود.

شالویی در ادامه با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان ثبت اسناد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شده، گفت: امیدوارم با این جلسات و همکاری های همه جانبه بتوانیم مشکلات موضوع پاسداشت زبان فارسی که به حوزه ثبت اسناد مربوط می شود را حل کنیم و خوشبختانه تا حدودی هم پیشرفت هایی داشته باشیم. 

وی افزود: همچنین از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی مکاتبات متعددی با وزارت کشور صورت گرفته تا در زمینه تابلوهای ورودی شهرها از اسامی و حروف خارجی استفاده نشود و قانون ۷۰ درصد استفاده از زبان و خط فارسی برای معرفی شهرها به درستی رعایت شود.

وی در عین حال تصریح کرد: این قاعده باید رعایت شود و شهرداری ها لازم است در این زمینه همکاری داشته باشند و وزارت کشور این موضوع را پیگیری کند.

دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی ادامه داد: در زمینه تبلیغات نیز اتوبوس های درون شهری و فضاهای فرودگاهی داخلی همچنان از زبان بیگانه استفاده می کنند که وزارت راه لازم است این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

وی تاکید کرد: در استفاده از زبان و خط، زبان فارسی اولویت دارد و زبان انگلیسی و خارجی هم هر جایی از سوی اصناف استفاده شود باید بر اساس قانون و به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و در این باره باید قانون (یک سوم مجاز به استفاده از زبان و خط غیر فارسی) رعایت شود.

شالویی تاکید کرد: باید در امر صیانت و مراقبت از زبان و خط فارسی اهتمام داشته باشیم و در عین حال در دفاع از زبان فارسی نیاز جامعه، اقتصاد و حتی معاهدات بین المللی را رعایت می کنیم. در عین حال ما در مقابل قانون و آیین نامه زبان فارسی باید پاسخگو باشیم.

در این جلسه برخی موضوعات از جمله وضعیت تبلیغات محیطی موجود در سطح شهرها، بررسی تابلوهای شهرها و وضعیت موجود چاپ و بسته بندی با در نظر گرفتن قوانین، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برخی از نمایندگان و اعضای حاضر نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، مطابق ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه که چهاردهم بهمن ماه ۱۳۹۴، به تصویب هیات وزیران رسیده است، تشکیل شد.

این شورا که ماموریت هماهنگی و هم افزایی اقدامات دستگاه های اجرایی ذیربط را به عهده دارد با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان تام الاختیار وزرای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و روسای سازمان های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت اسناد و املاک کشورو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی انتظامی، شهردار تهران و رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تشکیل می شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی