يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۵۷ ق.ظ

نقالی و شاهنامه خوانی کودکان و نوجوانان در آلمان

فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی ایران در برلین با اشعار فردوسی همراه با طراحی و تصویرگری داستان‌های شاهنامه آشنا می‌شوند.

به گزارش رسانه زبان و نوآوری از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین همزمان با پایان دوره آموزش زبان فارسی، اقدام به برگزاری کارگاه شاهنامه خوانی و نقالی کرد که در آن گروه‌های سنی 7 تا 14 سال با فردوسی و اشعار جاودانه حماسه سرای پارسی آشنا می‌شوند.

در این کارگاه آموزشی، نوجوانان و کودکانی که قبلا در دوره‌های آموزش زبان فارسی خانه ایران شرکت کرده‌اند و هم اکنون می‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند، توسط خانم ملاحی، از اساتید مجرب با اشعار فردوسی آشنا می‌شوند و مهارت نقالی کردن و حماسی خواندن را تمرین می‌کنند.

برای این کلاس کاربرگ‌هایی با تصاویری مینیاتوری از فردوسی به همراه متن اشعار طراحی شده است که شرکت کنندگان در هر جلسه با این کاربرگ‌ها تمرین می‌کنند.

 

بهره مندی از متد بازی و هنرهای نمایشی به جذابیت کلاس افزوده است و نوجوانان را به شناخت ادبیات غنی فارسی دعوت می‌کند. در کنار جلسات حضوری، جلسات تمرین و تکرار در فضای مجازی برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.

در هر جلسه حضوری کارگاه که صبح روزهای چهارشنبه در محل رایزنی برگزار می‌شود، دانش آموزان در بازه سنی 7 تا 14 سال شرکت می‌کنند.

از این رو، پس از معرفی فردوسی و تاریخ ایران در جلسات اول، نوجوانان توانستند در باب اشعار فردوسی و زندگی او، نکاتی را ارائه دهند.

در جلسات بعدی کارگاه، مربی بخش اول کتاب شاهنامه را با شرکت کنندگان تمرین کرد. پس از توضیح محتوایی اشعار، آنها یاد گرفتند تا با لحن حماسی و نقالی این ابیات را بخوانند.

 

کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این کارگاه‌ها که معمولا همراه با والدین خود حضور دارند از علاقه خویش برای استمرار این نوع کلاس‌ها و کارگاه‌ها سخن می‌گویند.

بنابر اعلام این خبر، این دوره از کارگاه‌های آموزشی تا پایان مردادماه جاری هر هفته در رایزنی فرهنگی کشورمان در برلین برگزار خواهد شد.  


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی