پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۳۰ ق.ظ

نشست مثنوی خوانی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد

 

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  در ادامه نشست های گذشته و همزمان با آغاز "دهه مبارک کرامت" نود و چهارمین نشست مثنوی خوانی"با هدف آشنایی با اندیشه ها و آموزه های عرفانی مولانا جلال الدین رومی عصر پنجشنبه مورخ 4 خرداد ماه 1402 با حضور احسان خزاعی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و نماینده بنیاد سعدی در پاکستان، دکتر علی کمیل قزلباش، دبیر مجله اردو پیغام آشنا، استاد زبان و ادبیات فارسی، شاعر و محقق سرشناس پاکستان، دکتر طالب حسین سیال، استاد مظفر علی کشمیری، استاد کلاس مثنوی خوانی و استاد دانشگاه بین الملل اسلامی اسلام آباد، خانم معصومه بتول، رئیس انجمن افتخار، خانم رابعه کیانی استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشکده در اسلام آباد و همچنین جمعی از اعضای انجمن فارغ ‌التحصیلان زبان فارسی دانشگاه‌ های پاکستان و فارسی ‌آموزان، از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و انجمن فارغ ‌التحصیلان زبان فارسی "افتخار" در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی در اسلام آباد برگزار شد.

در این برنامه ادبی آموزه‌ های مولانا در مثنوی به زبانی روشن و ساده توسط استاد مظفر علی کشمیری، استاد فارسی و مثنوی شناس پاکستانی برای حضار بیان شد. استاد کشمیری اشعار مولانا را قرائت و تفسیر آن ها را بیان کرد، همچنین حضار در مورد اشعار مولانا سوالاتی مطرح کردند و وی پاسخ های آنان را ارائه داد. استاد کشمیری همچنین از حمایت های بی دریغ آقای خزاعی برای ادامه نشست های مثنوی خوانی تشکر و قدردانی کرد. در ادامه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد طی سخنانی در جمع فارسی دوستان و علاقه مندان ضمن تشکر از خانم معصومه بتول، رئیس "افتخار"، انجمن فارغ التحصیلان فارسی، استاد مظفر کشمیری و دکتر کیمل قزلباش، مهیمان ویژه این مراسم و تبریک و تهنیت به مناسبت"دهه مباک کرامت"، گفت: "دهه کرامت" فاصله زمانی بین ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در قم و ولادت امام هشتم حضرت امام علی ابن موسی رضا (ع) است. وی عظمت و مقام حضرت فاطمه معصومه قم (س) و همچنین مقام حضرت امام علی رضا (ع) را براساس احادیث پیامبر اکرم (ص) بیان کرد. وی همچنین در این مراسم خبر تاسف انگیز درگذشت استاد صفار مقدم، استاد فقید زبان فارسی و نویسنده کتب آموزش زبان و ادبیات فارسی به اطلاع حاضرین رساند و آن را به جامعه ادبی پاکستان تسلیت گفت و برای شادی روح آن مرحوم فاتحه قرائت شد. وی با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ و ادبیات فارسی ابراز امیدواری کرد: دوستان  پاکستانی می تواند با یادگیری و درک مفاهیم معنوی اشعار ارزشمند مولانا، نقش خود را در حفظ این میراث مشترک فرهنگی ایران و پاکستان ایفاء نمایند. وی افزود: کلاس های مثنوی خوانی به دلیل تاثیرات معنوی اشعار مولانا در تفسیری از آیات قرآن کریم، بسیار جذابیت دارد. احسان خزاعی گفت: استاد مظفر علی کشمیری، استاد برجسته پاکستان از رموز مثنوی خوانی بسیار آگاه هستند لذا ارائه آن از سوی ایشان در قلب همه تاثیر بسیار عمیقی می گذارد. احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی ضمن تقدیر از فعالیت ادبی انجمن افتخار و همت و تلاش ایشان برای برپایی سلسله نشست های مثنوی خوانی، به تشریح جایگاه و اهمیت آن پرداخت. خزاعی اظهار امیدواری کرد تا در آینده نیز شاهد فعالیت ‌های بیشتری در حوزه زبان و ادبیات فارسی به عنوان حلقه وصل و همدلی دو ملت ایران و پاکستان و تداوم نشست مثنوی خوانی باشیم تا علاقه‌ مندان از این طریق بتوانند هر چه بیشتر با زبان و ادبیات فارسی نیز آشنا شوند. وی در این برنامه، بخش‌هایی از اشعار مولانا قرائت و با تفسیر و توضیحات ارائه کرد.

  در پایان نشست مثنوی خوانی آقای دکتر کمیل قزلباش، میهمان ویژه در این مراسم طی سخنانی از احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد، استاد مظفر علی کشمیری، استاد مثنوی خوانی در رایزنی فرهنگی ایران اسلام آباد تشکر کرد که ایشان فرصتی فراهم آوردند تا وی در کلاس مثنوی خوانی حضور یافته و از بیانات علمی استاد کشمیری و سایر اساتید استفاده نمایند، وی با اشاره به اهمیت مثنوی معنوی مولانا جلال الدین رومی و مقام علمی این شاعر بزرگ و همچنین سایر شعرای ایران، پیشنهاد داد که در کلاس های مثنوی خوانی همه افراد در خواندن اشعار مشارکت نمایند تا این اقدام باعث تقویت زبان و درک مفاهیم گردد. وی اظهار داشت: مثنوی معنوی مولانا رومی با آثار سایر شعرای ایران متفاوت است، زیرا در مثنوی معنی اشعار مولانا برخی از آیات قرآن کریم را تفسیر می کنند، لذا در کنار عشق، جنبه های اخلاقی و معنوی نیز مورد توجه است.

شایان ذکر است، سلسله نشست‌ های مثنوی خوانی از سوی انجمن فارغ‌التحصیلان زبان فارسی"افتخار" به عنوان مؤسسه ‌ای مردم نهاد از حدود شش سال قبل شروع به فعالیت کرده و تاکنون برنامه ‌های فرهنگی و ادبی متنوعی را با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اسلام‌آباد برگزار کرده است. برگزاری این برنامه با استقبال دوستداران و علاقه ‌مندان مولانا جلال الدین بلخی رومی مواجه شده و بسیاری از فارسی دوستان و ادیبان پاکستانی از این کلاس‌ها بهره بردند و توانسته ‌اند با مفاهیم عمیق عرفانی مولانا آشنا شوند.

  •  
  •  

     


    نظرات (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    فرم ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی