جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۰۲:۰۸ ق.ظ

نخستین پیکره فعل مرکب زبان فارسی توسط پژوهشگران دانشگاه تهران ساخته شد

زبان فارسی؛ گرفتار بازی‌های سیاسی - BBC News فارسینخستین پیکره فعل مرکب زبان فارسی توسط پژوهشگر پسادکتری زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مهدیه اسحاقی، دانش‌آموخته دکتری و پژوهشگر پسادکتری زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در یک طرح پژوهشی که با مسئولیت دکتر غلامحسین کریمی دوستان، استاد گروه زبانشناسی دانشگاه تهران انجام شده است موفق به ساخت اولین پیکره فعل مرکب زبان فارسی شد.

مهدیه اسحاقی، پژوهشگر پسا دکتری طرح مذکور درباره این پژوهش، اظهار کرد: یکره‌های زبانی، مجموعه‌های بزرگ از داده‌های زبانی برگرفته از کاربرد زبان توسط سخنوران یک زبان هستند که الگو‌های واقعی زبانی را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند.

وی افزود: برتری پیکره‌ها نسبت به سایر منابع علاوه بر حجم زیاد داده، ایجاد امکان به کارگیری رایانه در بررسی‌های زبانی است. پژوهش حاضر به منظور تهیه یک پیکره همزمانی تک‌زبانه از ساخت‌های فعلی سبک (افعال مرکب) زبان فارسی انجام گرفته است.

این پیکره با عنوان "پیکره زبانی ساخت‌های فعل سبک زبان فارسی در آن بیش از ۶ هزار ساخت فعلی سبک است که در بیش از ۲ میلیون بافت زبانی به کار رفته‌است. فعل سبک به دسته‌ای از فعل‌ها اطلاق می‌شود که بخشی از بار معنایی خود را در تحولات زبانی از دست داده‌اند. ویژگی سبک‌شدگی معنایی امکان همنشینی این فعل‌ها با گستره متنوعی از اسم‌ها، صفت‌ها و عبارت‌های حرف اضافه (به اصلاح پیش‌فعل‌ها) برای بیان مفاهیم فعلی زبان را فراهم کرده است. به ساخت‌های حاصل از این همنشینی، ساخت‌های فعل سبک یا فعل‌های مرکب گفته می‌شود.

اسحاقی افزود: دستگاه فعل زبان فارسی در حال حاضر حدود ۱۵۰ فعل ساده دارد، در حالی که در پیکره حاضر حدود ۶ هزار ساخت فعل مرکب رایج زبان فارسی ارائه شده است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی