معرفی سامانه ارزیابی مهارت درک مطلب فارسیآموزان با قابلیت تعامل دوسویه
سامانه ارزیابی مهارت درک مطلب فارسیآموزان با قابلیت تعامل دوسویه (http://coling.ihcs.ac.ir) طرحی است که با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و همچنین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توسط دکتر مسعود قیومی در فاصله زمانی 1397 تا 1399 انجام پذیرفته است.
نحوه عملکرد این سامانه به این صورت است که پساز انجام آزمون تعیین سطح زبانی توسط زبانآموز که بهعنوان کاربر این سامانه شناخته میشود، سامانه پاسخها را ارزیابی کرده و براساس پاسخها کار تعیین سطح را انجام میدهد. در این میان، سامانه از اشتباهات کاربر آگاه میگردد و از این دانش برای تولید سؤالات جدیدی که با اشکالات کاربر مرتبط است اقدام کرده و به وی پیشنهاد میدهد. آگاهی سامانه از اشکالات کاربر و متمرکزشدن سامانه برتولید سؤالات جدید موجب رفع اشکالات کاربر در یک فرایند تکرار آزمونها میگردد. در زیر تعدادی از ویژگیهای سامانه فهرست شدهاست:
- وجود دو دسته سؤال جاخالی و چهارگزینهای در سامانه
- ارائه مدت زمان محدود 1 دقیقهای برای پاسخگویی به سؤالات
- انجام تعیین سطح زبانی اولیه با پاسخ زبانآموز به 30 سؤال جاخالی و چهارگزینهای متعلق به سطوح زبانی مبتدی تا پیشرفته
- تصحیح خودکار پاسخهای زبانآموز به سؤالات توسط سامانه و نمایش نتیجه تصحیح به زبانآموز
- یافتن اشکالات دستوری/معنایی زبانآموز براساس پاسخ وی به سؤالات و متمرکزشدن سامانه برروی این اشکالات برای تولید سؤال
- تولید سؤال جدید دیدهنشده بهطور خودکار براساس پاسخهای اشتباه زبانآموز برای هر دو دسته آزمون جاخالی و چهارگزینهای بهطور جداگانه
- امکان ترسیم نمودار یادگیری و پیشرفت زبانآموز برای هر دسته آزمون بهطور جداگانه
- امکان ارائهشدن این دو دسته سؤال جاخالی و چهارگزینهای براساس اشکالات مشترک زبانآموز با سایر زبانآموزان
- امکان نگارش انشاء توسط زبانآموز در سامانه
- امکان تصحیح انشاء توسط مربی در سامانه بهصورت دستی
- امکان ساخت حساب کاربری برای هر زبانآموز و ذخیرهسازی اطلاعات مربوط به کاربری زبانآموز از سامانه
- امکان دسترسی به بایگانی آزمونهای هر زبانآموز
نظرات (۰)