پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۲۹ ق.ظ

معرفی‌ زبان‌ها و گویش‌های ایران در «بوم‌گویه»

«بوم‌گویه» عنوان برنامه‌ای است که به‌منظور معرفی و آشنایی با زبان و گویش اقوام مختلف ایران در فرهنگستان زبان و ادب فارسی تولید و به‌صورت برخط منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برنامۀ «بوم‌گویه» با همکاری گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی و با هدف معرفی گویش‌های گوناگون ایران به عموم فارسی‌زبانان و فارسی‌دانان تولید و منتشر شده است.

در این برنامه، عفّت امانی، پژوهشگر بخش «زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» فرهنگستان، پس از مروری کوتاه بر تاریخچۀ زبان فارسی، هر بار توضیحاتی دربارۀ یکی از زبان‌ها یا گویش‌های ایران ارائه می‌کند. در این برنامه پژوهشگر کوشیده است تا با پرهیز از ورود به مسائل فنّی هر زبان یا گویش، زمینۀ شناخت عامِ ویژگی‌های گویش‌های رایج در ایران را برای مخاطبان فراهم آورد.

تاکنون پنج قسمت از برنامۀ بوم‌گویه منتشر شده است. عفّت امانی در سه قسمت نخست این برنامه به معرفی تاریخچۀ زبان‌های ایرانی پرداخته و در قسمت‌های چهارم و پنجم این برنامه توضیحاتی دربارۀ زبان‌ بلوچی ارائه کرده است.

قسمت ششم این برنامه که به زبان‌ سیستانی اختصاص دارد، سه‌شنبه هفتۀ آینده (سوم مرداد) بر روی آپارت و وبگاه فرهنگستان بارگذاری خواهد شد.

برنامۀ بوم‌گویه‌ هر دو هفته یک بار (روزهای سه‌شنبه) منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن «بوم‌گویه» در وبگاه فرهنگستان به بخش ویدئو و یا به صفحۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آپارات به نشانی theapll مراجعه کنند.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی