مردم ایران و داغستان اشتراکات تاریخی و زبانی دارند

 

رئیس مرکز ایران‌شناسی و زبان فارسی دانشگاه دولتی داغستان، گفت: اگر تحقیقات پژوهش‌گران داغستانی در ایران منعکس شود و همچنین آنچه در داغستان، در زمینه مطالعات ایرانی انجام می‌شود، منتشر شود، قطعا به توسعه ایران‌شناسی کمک خواهد کرد.

 

نوری مامدزاده رئیس مرکز ایران‌شناسی و زبان فارسی دانشگاه دولتی داغستان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره دیدار با کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، اظهار داشت: در این دیدار به توافق‌هایی در زمینه تحقیقاتی در زمینه ایران‌شناسی و اسلامی‌شناسی رسیدیم و مقرر شد همکاری‌های مشترکِ بینافرهنگی داشته باشیم چرا که ما و مردم ایران، اشتراکات تاریخی و زبانی بسیار زیادی داریم.

وی افزود: برای توسعه تحقیقات ایران‌شناسی در داغستان، روابط با مراکز علمی ایران مهم و مؤثر است، زیرا ما با اطلاعات علمی و تحقیقات انجام شده درباره داغستان آشنا می‌شویم؛ از سوی دیگر، این همکاری‌ها باعث انعکاس تحقیقات پژوهشگران داغستانی در ایران خواهد شد.

مامدزاده با بیان اینکه آنچه در داغستان در زمینه مطالعات ایرانی انجام می‌شود، منتشر خواهد شد، تاکید کرد: این موضوع به توسعه ایران‌شناسی کمک می کند.

رییس مرکز ایران‌شناسی و زبان فارسی دانشگاه دولتی داغستان درباره آنچه تاکنون در این مرکز علمی در راستای توسعه مطالعات ایران‌ صورت گرفته است، توضیح داد.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد با وجود اشتراکات فرهنگی میان دو ملت، با انعقاد تفاهم‌نامه در آینده نزدیک، تحقیقات میان پژوهشگران این دو مرکز انجام پذیرد.

به گزارش ایرنا، نوری مامدزاده در این برنامه ضمن مشاهده کتابخانه، تالار مطبوعات، مجموعه‌های اهدایی، تالار روزنامه توفیق و گنجینه پژوهشی ایرج افشار با رییس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی دیدار کرد.

کاظم موسوی بجنوردی نیز در تشریح فعالیت‌های این نهاد پژوهشی از مکتوبات و منشورات آن به‌ ویژه در حوزه مطالعات زبان فارسی و ایران‎شناسی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد با هدف نزدیکیِ هرچه بیش‌ترِ دو فرهنگ، همکاری مشترک میان مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و دانشگاه دولتی داغستان شکل بگیرد.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی