مراسم «شب فارسی در مسکو» برگزار شد

 

به همت رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در روسیه و با مشارکت کتابخانه ادبیات خارجی، مراسم «شب فارسی در مسکو» با حضور شاعران، نویسندگان و نخبگان فرهنگی در محل کتابخانه ادبیات خارجی مسکو برگزار و ۱۸۷ هزار و ۵۰۵ نفر به صورت زنده به تماشای آن نشستند.

 

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، پخش مستقیم این مراسم از پایگاه اینترنتی وزارت فرهنگ روسیه با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی مواجه شد و هزاران نفر به تماشای آن نشستند.

در ابتدای این مراسم، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در روسیه از ۱۲ شاعر و نویسنده‌ای که از کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و هند در این برنامه مشارکت کردند، قدردانی کرد و افزود: زبان فارسی به عنوان میراث مشترک و شناسنامه ما است و همه ما فارس زبانان به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم که بخشی از گنجینه بزرگ ادبیات کلاسیک جهان به این زبان خلق شده است.

 

وی اظهار کرد: هیچکس نمی‌تواند به ادبیات کلاسیک جهان نگاه کند ولی از فردوسی، سعدی، مولوی، نظامی گنجوی، خیام و حافظ که آثارشان را به زبان فارسی سروده‌اند و برای ما به یادگار گذاشته‌اند، نامی نبرد.

علیرضا قزوه، میلاد عرفان‌پور، نغمه مستشار نظامی و محمد حسن جمشیدی از ایران، سید ضیا قاسمی، کاوه جبران و عالیه عطایی از افغانستان، رستم عجمی و شهناز بی‌نظیر از تاجیکستان، نقی عباس کیفی و مهدی باقرخان از هند شعرها و داستان‌های خود را خواندند و هنرمندان روس، آناستازیا بارانووا و آناستازیا آستافیوا قطعاتی از موسیقی سنتی ایران، افغانستان و تاجیکستان را اجرا کردند.

همچنین، بوری کریمف، عضو بنیاد ادبی روسیه و عضو اتحادیه نویسندگان تاجیکستان، شمس‌الدین مقیم شاعر و روزنامه‌نگار تاجیک مقیم روسیه، اندری لیپکین مترجم روس، حمدالله غنی از محققان و هنرمندان افغانستان و شاه‌حیدر خیال روزنامه‌نگار و شاعر افغانستانی مقیم روسیه درباره شعر و ادب فارسی سخن گفتند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی