پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۳۷ ق.ظ

فهرست دست‌نویس‌های فارسی کتابخانه‌های استانبول در آستانه نشر قرار دارد

وابسته فرهنگی ایران در استانبول در همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق‌‌زمین» گفت: فهرست دست‌نویس‌های فارسی کتابخانه‌های شهرداری استانبول (بلدیه) و موزه‌های استانبول در آستانه نشر قرار دارد.

 به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت مجمع ذخایر اسلامی و با همکاری مشترک مرکز فرهنگی آتاترک استانبول و وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، همایش بین‌المللی «مخطوطات مشرق‌‌زمین» برگزار شد.

در این نشست، سید احمد حسینی اشکوری، رئیس مرکز احیاء میراث اسلامی گفت: نسخه‌های خطی در جهان اسلام عمدتاً به سه زبان عربی، فارسی و ترکی تهیه شده است و در این میان کشورهای ترکیه و ایران رتبه‌های اول و دوم را از لحاظ فراوانی نسخه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه حسن دیدبان، وابسته فرهنگی کشورمان اظهار کرد: دست‌نویس‌های فارسی فراوانی که در موزه‌ها، کتابخانه‌ها یا مجموعه‌های خصوصی خارج از کشور نگهداری می‌شود در تبیین تاریخ و هویت ملی ما نقش اساسی دارند.

وی افزود: با وجود این دست‌نویس‌ها، مراکزی که به صورت متمرکز ساماندهی آنها را در خارج از کشور دنبال کند، بسیار اندک است و متأسفانه بسیاری از دست‌نویس‌های موجود در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی در ترکیه، حتی فهرست‌نویس هم نشده‌اند و یا فهرست آنها به زبان فارسی موجود نیست.

وابسته فرهنگی کشورمان تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، حمایت از احیاء و فهرست‌نویسی دست‌نویس‌های موجود را از وظایف خود می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری نمایندگی فرهنگی ایران در استانبول، فهرست دست‌نویس‌های فارسی نافذ پاشا، کتابخانه قاضی‌زاده محمد افندی، کتابخانه علی پاشا، حالت افندی، کتابخانه نوری عثمانیه، کتابخانه فاتح، کتابخانه حکیم اوغلو، کتابخانه راغب پاشا انجام گرفته و چاپ شده است و کتابخانه‌های شهرداری استانبول (بلدیه) و موزه‌های استانبول نیز در حال انجام است که تا آخر سال جاری برای چاپ آماده خواهند شد.

گفتنی است، در حاشیه این همایش، مجموعه کتاب‌هایی با محوریت تفصیلی نسخه‌‌های ارزنده خطی در کتابخانه‌های قاره آسیا، «دیجیتال‌‌سازی مخطوطات شرقی / راهکارهای نوین، چالش‌‌ها و ظرفیت‌‌ها»، مقایسه بین مخطوطات اسلامی و سایر ادیان معرفی و رونمایی شد.

همچنین در این مراسم، پژوهشگران و نسخه‌شناسان ترکیه و ۳۰ تن از اساتید نسخه‌شناسی کشورمان حضور داشتند که مقالات خود را در زمینه دست‌نویس‌ها ارائه کردند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی