دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹ ب.ظ

فارسـی، زبان زندگی است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه هزاران نفر در جهان فارسی می‌آموزند و برای یادگیری بهتر این زبان به ایران خواهند کرد، گفت: در آینده ملت‌های مختلف جهان توجه بیشتری به یادگیری زبان فارسی خواهد داشت؛ زیرا فارسی، زبان زندگی است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی : ضیافت شام دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و محفل دیدار و گفت‌وگوی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و جمعی از اهالی قلم با فارسی‌آموزان و مدرسان زبان فارسی از کشورهای ترکیه، یونان، چین، رومانی، لبنان، پاکستان، سوریه و ترکمنستان با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا قزوه نویسنده و شاعر معاصر، ناصر فیض، شاعر و طنز پرداز، مریم یوسفی و راضیه تجار از نویسندگان کشورمان و سیدعلی موسوی‌زاده، مشاور رئیس بنیاد سعدی، در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با جمعی از اهالی قلم، فارسی‌آموزان و مدرسان زبان فارسی از کشورهای ترکیه، یونان، چین، رومانی، لبنان، پاکستان، سوریه و ترکمنستان، گفت: بسیار خوشحال هستم که در جمع اساتید و دانشجویان و فرهیختگان کشورهای مختلف هستم و از هم‌صحبتی و قرارگرفتن در چنین محفل گرم و صمیمی لذت می‌برم. این ضیافت شام بهانه‌ای است برای برقراری ارتباط نزدیک استادان، شاعران و نویسندگان خوب و نامدار ایرانی و فارسی‌آموزان کشورهای مختلف که با علاقه‌مندی به یادگرفتن زبان فارسی به ایران آمدند.

وی با بیان اینکه زبان، گویه و نشانه تفکر است، افزود: زبان صرفاً کلماتی نیست که روی اشیا و افراد می‌گذاریم و به عنوان نام‌گذاری از آن یاد می‌کنیم بلکه زبان شیوه فکر کردن و زندگی کردن است. علاوه بر زبان مادری، آموختن یک زبان جدید، یعنی آشنا شدن با شیوه زندگی، شیوه تفکر و به طور کل یک فرهنگ تازه و جدید است.

وی ادامه داد: اکنون شما زبان‌آموزان زبان و ادبیات فارسی در جلوی یک پنجره تازه ایستاده‌اید. پنجره‌ای که می‌توانید از آن به سوی یک جهان تازه نگاه کنید. در این جهان تازه برای حال و احوال انسان‌های مختلف ادبیات، شعر و داستان وجود دارد. انسان امروزی اگر غمگین باشد ادبیات معاصر می‌تواند همراه او باشد. انسان با خواندن شعر دلش از ناراحتی و افسردگی پاک می‌شود. فرهنگ غنی و با قدمت ایران، همدل انسان‌هایی با احوالات و روحیات مختلف است که با خواندن ادبیات کهن و معاصر امروزی دچار دگرگونی می‌شود. به شما زبان‌آموزان فارسی تبریک می‌گویم که زبان و ادبیات فارسی را برای یادگیری انتخاب کرد‌ه‌اید. این انتخاب‌‌ها می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.

احمدوند اضافه کرد: شما زبان‌آموزان فارسی پشیمان نخواهید شد از اینکه عمر خود را برای یادگیری زبان فارسی صرف کرد‌ه‌اید. زبان و ادبیات فارسی می‌تواند برای شما لحظات بسیار خوبی را بسازد؛ می‌تواند دانسته‌های شما را نسبت به جهان پیرامونی زیاد کند و در زندگی به شما کمک کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواندن شعر را یکی از بزرگترین لذت‌های زندگی‌اش عنوان کرد و گفت: در تلفن همراه شخص بنده دیوان تعدادی از شعرا وجود دارد. وقتی از کارهای روزانه خسته می‌شوم یک شعر از دیوان‌های موجود در گوشی تلفن همراهم را انتخاب می‌کنم و می‌خوانم. خواندن شعر حالم را تغییر می‌دهد و خستگی از تنم خارج می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع همین شعر خواندن‌ها روز من را می‌سازد و حالم را از حالت افسردگی به شکل مثبت و پرانرژی تغییر می‌دهد. شما زبان‌آموزان فارسی نعمت بزرگی همچون زبان و ادبیات فارسی در دست دارید و می‌توانید یک شعر خوب یا داستان بخوانید از این جهت به شما تبریک می‌گویم. امید است بتوانید این شیرینی و حلاوت زبان فارسی را با هم‌وطنان کشور خود تجربه کرده و بچشید و آنها را ترغیب و تشویق به یادگیری زبان و ادبیات شیرین فارسی کنید.

احمدوند تصریح کرد: هزاران نفر در کشورهای مختلف جهان، زبان فارسی می‌آموزند و حتماً جهت یادگیری زبان فارسی مراجعه به کشور ایران خواهند کرد و یادگیری زبان فارسی مورد توجه بیشتری از مردم کشورهای مختلف قرار خواهد گرفت زیرا زبان فارسی، زبان فرهنگ و زندگی است.

وی یادآور شد: باید از بنیاد سعدی در ازای تلاش ویژه‌ای که برای آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف می‌کند و از هیچ تلاشی فروگذار نیست تشکر کرد. امید است که از برگزاری این محفل‌های گرم و صمیمی و ایجاد ارتباط و گفت‌وگو به جایی برسیم که روز به روز بر زبان‌آموزان فارسی در سراسر جهان افزوده شود. امیدوارم پس از اتمام دوره‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در ایران بتوانید به زبان فارسی مسلط شوید و به‌خوبی حرف بزنید و روزی فرارسد که به عنوان مهمان به کشور شما بیایم و شما از جاذبه‌های کشور خود به زبان فارسی برای من صحبت کنید و آثار خوب آموزش زبان فارسی به زبان مادری کشور خودتان ترجمه و منتشر شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم پس از اتمام دوره‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در ایران بتوانید به زبان فارسی مسلط شوید و به‌خوبی حرف بزنید و روزی فرارسد که به عنوان مهمان به کشور شما بیایم و شما از جاذبه‌های کشور خود به زبان فارسی برای من صحبت کنید و آثار خوب آموزش زبان فارسی به زبان مادری کشور خودتان ترجمه و منتشر شود. امیدوارم شما بتوانید پس از تسلط بر زبان فارسی به یک داستان‌نویس و یا شاعر خوب تبدیل شوید و شعر فارسی معاصر را برای مخاطبان خود بخوانید.

وی تأکید کرد: در دیدار اعضای دومین مجمع بین‌المللی زبان فارسی با رهبر انقلاب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند هرکس به معارف بشری علاقه‌مند باشد، باید برای زبان فارسی ارج و مرتبه‌ای خاص قائل باشد؛ زیرا این زبان پرظرفیت، شیرین، رسا و زیبا توانسته است بخش عظیمی از مناطق جغرافیایی جهان را تحت تسلط و سیطره معنوی خود درآورد، بانفوذ معنوی، کارآیی، شیوایی و قدرت بلاغت خود را در دل ملت‌ها جا بازکند و برای آنان فرهنگ، دین، معرفت و تمدن به ارمغان آورد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی