عصرظهور کشورهای فارسی زبان به عنوان فرهنگ تمدنی غنی فرا رسیده است

عصرظهور کشورهای فارسی زبان به عنوان فرهنگ تمدنی غنی فرا رسیده است

 استاندار قزوین گفت: امروز با افول اثرگذاری غرب بر جبهه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زمان اشاعه فرهنگ تمدنی کشورهای فارسی زبان فرا رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی در سومین نشست اعضای باشگاه سفرای پارسی گوی که ظهر سه شنبه به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار کرد: امروز دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نقش آفرینی ارزشمندی برای توسعه زبان فارسی و برقراری پیوندهای تمدنی در منطقه ایفا می‌کند و با این برنامه‌ها و تلاش‌ها امیدواریم که فرایند توسعه‌ای نتایج بهتری به دست بیاورد.

استاندار قزوین ادامه داد: حوزه تمدنی زبان فارسی در سده‌های اخیر همچون مباحث سیاسی و اقتصادی تحت تأثیر هجوم ابرقدرت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی غرب بوده است و امروز شاهد تاثیرپذیری منفی از این هجوم‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: اگر این هجوم ها اتفاق نیفتاده بود امروز در حوزه تمدنی زبان فارسی از سمرقند و بخارا و بمبئی تا ایران شاهد تفاوت چشمگیری در سرنوشت اینها بودیم و آنچه در این حوزه‌ها اتفاق افتاده معادن ارزشمندی است که ما در استخراج آن دچار مشکل شده‌ایم و زندگی‌ها در این دایره تغییر کرده است.

اعلایی عنوان کرد: امروز شاهد افول ابرقدرت‌ها هستیم و این موضوع را در بیان خود آنها و نیز در شکل گیری فرهنگ‌های مختلف در کشورها نیز شاهد هستیم؛ موضوع در حدی گسترده است که خود قدرت‌ها به عدم مقاومت نسبت به این مسئله اذعان دارند.

اعلایی گفت: هم اکنون زمان آن فرا رسیده که بازبینی در زمینه توانمندی‌های حوزه تمدنی زبان فارسی داشته باشیم و همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند به سطحی از رشد به خصوص در عرصه علمی و ف همگی برسیم که سایر ملل برای یادگیری آن خود را ملزم به فراگیری زبان فارسی بدانند.

این مسئول یادآور شد: ایران اسلامی به عنوان کشور تأثیرگذار در منطقه امروز شاخصه‌های لازم برای بسترسازی شکل‌گیری قدرت جدید در منطقه را دارد و همه ساکنین این حوزه فرهنگی تمدنی باید برای پیشرفت کنار هم قرار بگیرند.

استاندار قزوین تصریح کرد: نوع مواجهه با همسایگان نیز در دولت سیزدهم نشان می‌دهد که یک نگاه توأم با درک شرایط و رو به رشد در تعاملات بین کشورهای همسایه وجود دارد.

وی با اشاره به توانمندی‌های استان قزوین خاطرنشان کرد: قزوین به عنوان یک استان فرهنگی می‌تواند نقش آفرینی بسزایی در این رشد داشته باشد و در این میان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نگین این فضا در گسترش زبان فارسی است، بدیهی است که مردم و مدیران استان نیز در این روند در کنار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خواهند بود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی