عرفان در اشعار «نظامی گنجوی» برگرفته از قرآن است

نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش گفت: نظامی گنجوی در بحث عرفان و خداشناسی، سراغ منبع اصلی این بحث رفته و آیات قرآن را مبنای برداشت و تفسیر خود از عرفان قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی، همایشی با عنوان «رمانتیسم و ارزش‌های اخلاقی در شعر نظامی گنجوی» با مشارکت و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی، در محل این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش که با شرکت دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و تعدادی دیگر از دانشجویان رشته های علوم انسانی گروههای مختلف دانشکده علوم انسانی همراه بود، غلام صابر ستار، رییس دانشگاه راجشاهی، سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش، محمد بلال حسین رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه راجشاهی، مجید پویان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه داکا، عطاء الله عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی، نورالهدی عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی و شفیع‌الله رییس گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به ایراد سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند.

در ابتدای برنامه، غلام صابر ستار رییس دانشگاه راجشاهی ضمن خوشامدگویی به رایزن فرهنگی کشورمان و تشکر از مشارکت و همکاری وی در برگزاری این همایش، روابط فرهنگی ایران و بنگلادش را دیرینه و متکی بر مناسبات تاریخی طولانی دانست و با اشاره به سابقه ششصد ساله رواج زبان فارسی در سرزمین کنونی بنگلادش به عنوان بخشی از شبه قاره، علاقمندی خود به گسترش هر چه بیشتر روابط فرهنگی، علمی و آموزشی میان دو کشور را ابراز کرد.

در ادامه، سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش از غلام صابر ستار ریاست دانشگاه راجشاهی، محمد بلال حسین ریاست دانشکده علوم انسانی و دکتر شفیع‌الله رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه و همکارانشان بخاطر برگزاری این همایش با مشارکت و همکاری رایزنی فرهنگی، تقدیر و تشکر کرد.

وی در سخنانی با موضوع  مفاهیم و آموزه‌های عرفانی در منظومه مخزن الاسرار نظامی گنجوی، آبشخور عرفان این شاعر بزرگ و نامدار ادب فارسی را که بنابر عقیده برخی نظامی پژوهان، یکی از پنج چهره طراز اول تاریخ شعر و ادب فارسی است، آیات قرآن عنوان کرد و با قرائت ابیات آغازین منظومه مخزن‌الاسرار و نیز برخی از ابیات مناجات‌های اول و دوم این مجموعه، مستنداتی از خود نظامی گنجوی بر اثبات این سخن ارائه داد.

نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش تأکید کرد: عرفان که به مفهوم خداشناسی است، تجلی تام و تمام در آیات قرآن دارد و نظامی گنجوی هم در بحث عرفان و خداشناسی، سراغ منبع اصلی این بحث رفته و آیات قرآن را مبنای برداشت و تفسیر خود از عرفان قرار داده است.

میرمحمدی در ادامه به وجود پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان مصداق اول عارف کامل و واصل در عالم خلقت اشاره کرد و افزود: نظامی گنجوی در نعت‌های چهارگانه پیامبر اسلام در مخزن الاسرار، به رهروان طریق عرفان گوشزد کرده است که الگو و مصداق کامل عرفان و خداشناسی پیامبر اسلام است و هر کسی که دنبال یافتن نمونه و الگوی حقیقی در طی طریق عرفان و خداشناسی باشد، باید به پیامبر اسلام اقتدا کند و در پیمودن مسیر عرفان، راه آن حضرت را در پیش گرفته و در حد توان و وسعت روحی خود در این وادی قدم بردارد.

وی همچنین با اشاره به وجود طریقت‌ها و نحله‌های صوفیانه و عارفانه در بنگلادش که امیرمومنان علی (ع) را مقتدای خود می‌داند، آن حضرت را ادامه‌دهنده و شارح عرفان پیامبر اسلام دانست و بر ضرورت شناخت درست و واقعی آن حضرت در طریق عرفان تاکید کرد.

در ادامه همایش، عطاء الله عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی و پژوهشگر آثار نظامی گنجوی، مقاله‌ای با عنوان رمانتیسم و آموزه‌های اخلاقی در شعر نظامی گنجوی که عنوان همایش هم برگرفته از عنوان این مقاله علمی و پژوهشی بود، ارائه داد.

پویان استاد اعزامی زبان و ادبیات فارسی از کشورمان به دانشگاه داکا سخنران دیگر این همایش علمی بود و با ارائه مطالبی و صحبت هایی پیرامون مضامین و مفاهیم آثار این شاعر بزرگ فارسی گفت:  حکیم نظامی شاعری جریان‌ساز است که در پنج گنج خود تصاویری چند بعدی از خود ارائه می‌دهد. او در مخزن الاسرار حکیمی دل آگاه با گرایشی زاهدانه است و در منظومه خسرو و شیرین به ظرائف و دقایق عشق می‌پردازد.

وی افزود: نظامی گنجوی در منظومه لیلی و مجنون با هنرنمایی خود روایتی جذاب از عشق ارائه می‌دهد و در هفت پیکر قدرت شاعری خود را به رخ می‌کشد و گوی سبقت از غنایی سرایان می‌رباید.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: نظامی گنجوی در همه احوال از رسالت خویش برای ساختن آدم و عالمی بهتر غافل نمی‌شود و در چند حکایت از مخزن‌الاسرار خود با نقد قدرت پادشاهان، آنان را به عدالت فرامی‌خواند و از ستم‌گری بر حذر می‌دارد.

در ادامه سخنرانی‌های این همایش، نورالهدی عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی به ایراد سخن پرداخت و در خاتمه نیز شفیع الله رییس گروه زبان و  ادبیات فارسی دانشگاه، سخنرانی پایانی را انجام داد و به جمع‌بندی مباحث پرداخت.

در جریان برگزاری این همایش رییس دانشگاه راجشاهی در جریان همایش با اهداء لوح یادبود این دانشگاه به سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش از او بخاطر مشارکت و همکاری در این همایش قدردانی کرد.

همچنین از طرف رایزنی فرهنگی به 9 نفر از دانش آموختگان ممتاز و رتبه های اول تا سوم مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و نیز دوره آموزش آزاد سطح متوسطه زبان فارسی دانشگاه، جوایز نقدی، تقدیرنامه و بسته چند جلدی کتاب از منشورات رایزنی فرهنگی اهداء شده و به هرکدام از 10 عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه نیز، تابلو خطی حاوی بیت نخستین منظومه مخزن الاسرار نظامی گنجوی که اثر هنرمند خطاط اعزامی به داکا برای برگزاری برنامه هفته قرآنی بود و به سفارش رایزنی فرهنگی در ایام حضور وی در بنگلادش به تحریر در آورده بود، اهدا شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی