عرب‌زبانان و دهخدای زبان فارسی

روز شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰، به مناسبت سالگرد درگذشت علامه علی‌اکبر دهخدا، شبکۀ خبری العالم در برنامۀ زندۀ صبحگاهی خود به زبان عربی، گفتگویی با دکتر ضیا قاسمی، مدرس زبان فارسی و مدیر بخش آموزش ادبیات فارسی مؤسسهٔ لغت‌نامۀ دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران انجام داد.

در این گفتگو که حول محور شخصیت فرهنگی، علمی، سیاسی و ادبی مرحوم دهخدا انجام شد، در پاسخ به سوال مجری العالم مبنی بر اینکه آیا شهرت دهخدا محدود به فرهنگ نویسی و تألیف لغت‌نامۀ دهخدا می‌شود یا خیر، قاسمی گفت: علامه علی‌اکبر دهخدا فرهنگ‌نویس، روزنامه نگار، سیاستمدار و شاعری معروف و زبردست بود. او علاوه بر لغت‌نامۀ دهخدا که چهل سال از عمر خود را صرف تألیف آن کرد و نهایتاً با همراهی ۵۲ مؤلف اصلی و ۶۲ همیار تألیف کار این لغت‌نامه به انجام رسید، در زمینه‌های روزنامه‌نگاری و سیاست و ادب فارسی نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده و آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته است. از جملۀ این آثار می‌توان به مقالات او در روزنامۀ صور اسرافیل با همکاری میرزا جهانگیر خان شیرازی و میرزا قاسم خان تبریزی و همچنین دیوان اشعار او اشاره کرد.
در زمینۀ یادگارهایی که علامه دهخدا برای زبان فارسی و ایران به جا نهاده است، سید ضیاالدین قاسمی گفت: فکر می‌کنم نسل‌های جدید به خوبی قدردان لغت‌نامۀ دهخدا و دیگر آثار دهخدا هستند و ما در فرصت‌های مناسب یاد او را گرامی می‌داریم. لغت‌نامۀ دهخدا هم بزرگترین فرهنگ لغتی است که در عرصۀ زبان فارسی منتشر شده است و هم زمینه‌ای برای تألیف آثار بزرگ‌تر و جدیدتر فراهم کرده است. موسسۀ لغت نامۀ دهخدا هم اکنون در کار تألیف لغت‌نامۀ بزرگ فارسی است و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران هر ساله به صدها نفر از سراسر جهان فارسی می‌آموزد. این مؤسسه و مرکز نخستین نهاد آموزشی تأسیس شده برای آموزش به غیرفارسی‌زبانان هستند و از بزرگترین و فعال‌ترین مراکز آموزش زبان فارسی در حال حاضر به شمار می‌روند. زبان آموزان بسیاری به دلیل علاقه به زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ غنی و تاریخ پربار ایران یا برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران در این مرکز زبان فارسی می‌آموزند.
در این برنامه گوشه‌هایی از مراسم یادبود علامه دهخدا که ششم اسفند‌ماه ۱۴۰۰ بر مزار او برگزار شده بود و همچنین مصاحبه‌هایی با دکتر حسن انوری از مؤلفان لغت‌نامهٔ دهخدا و دکتر محمود بی‌جن‌خان، رئیس مؤسسهٔ لغت‌نامهٔ دهخدا پخش گردید.
علاقه‌مندان می‌توانند ویدئوی کامل این برنامه را در وبگاه مؤسسه لغت‌نامهٔ دهخدا مشاهده کنند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی