صیانت از زبان فارسی مقدمه اقتدار فرهنگی

صیانت از زبان فارسی مقدمه اقتدار فرهنگی

اقتدار فرهنگی در هر کشور جز با صیانت و گسترش زبان همان کشور ممکن نیست. ایران اسلامی نیز برای رسیدن به اوج و شکوفایی فرهنگ خود ناگزیر است که برای حفظ و اشاعه زبان فارسی قدم‌های بزرگی بردارد.

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ رسول حسنی؛ آفند فرهنگی راهبردی است که بواسطه آن می‌توان زمینه‌های اقتدار فرهنگی را ایجاد و برای رسیدن به هدفی که انتظارش را داریم، حرکت کنیم. این آفند فرهنگی بدون توجه به زبان فارسی عملا ناکارآمد و ابتر خواهد بود و حتی باید مدعی شد که فرهنگ بدون زبان و ادبیات هویتی عمیق نخواهد داشت. 

بخشی عظیم از میراث معنوی جهان منبعث از ادبیاتی است که ریشه در باورها و اعتقادات مردم جهان دارد. در گذشته تاریخی ایران افسانه‌ها و اسطوره‌های فراوانی رفته رفته شکل گرفتند که می‌تواند مانند آینه بازنمای گذشته ما باشد. اگر هنوز انقطاعی میان ما و نیکان دور ما حاصل نشده است بواسطه حفظ زبانی است که آن اسطوره‌ها را پدید آورده است.

زبان فارسی به دلیل غنای ذاتی آن و همچنین به دلیل حمیت و دوراندیشی بزرگان ایرانی در برابر حمله‌های دشمنان تاب آورد و اصالت خود را حفظ کرد. در امروزی که ایران اسلامی در مسیر تعالی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد بیش از پیش باید از زبان فارسی که زبان انقلاب اسلامی و به قول شهید ابومهدی المهندس زبان جبهه مقاومت است صیانت شود و با تولید محتوا سعی در اشاعه آن داشته باشد.

توجه جدی به زبان فارسی در تولید رمان، شعر، فیلم، تئاتر و بخصوص خط، می‌‌تواند بستری برای انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایجاد کند. حرکت در این مسیر و تربیت نسلی پرانگیزه و مسلط به ظرافت‌های زبان فارسی باید از مدارس آغاز شود. هرچند در نظام آموزش و پرورش در همه سطوح از زبان فارسی استفاده می‌‌شود اما باید بدانیم مدارس ما تنها زبان گفتار را می‌آموزند و نه زبان اندیشیدن را.

جوانی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و علی‌الظاهر به زبان فارسی می‌خوانند و می‌نویسند اما با شاهنامه و گلستان و ده‌ها اثر گران‌سنگ ادبیات فارسی بیگانه هستند عملا زبان فارسی را نیاموخته‌اند. به همین دلیل به ندرت با رمان و نمایشنامه قابل توجهی در این روزگار برمی‌خوریم.

مختصر آنکه رسیدن به قله نوین تمدن جهانی بدون اتکا به زبان فارسی و داشته‌های ادبیات ممکن نخواهد بود. اقتدار فرهنگی در هر کشور جز با صیانت و گسترش زبان همان کشور ممکن نیست. ایران اسلامی نیز برای رسیدن به اوج و شکوفایی فرهنگ خود ناگزیر است که برای حفظ و اشاعه زبان فارسی قدم‌های بزرگی بردارد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی