پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۳۰ ق.ظ

شروع ساخت مستند «زندگینامه استادان پیشکسوت زبان فارسی در هند»

با همکاری دفتر صدا و سیمای ایران در هند و مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی نو، زندگینامه استادان پیشکسوت زبان فارسی در هند در قالب برنامه‌ای مستند به تصویر کشیده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، قهرمان سلیمانی، رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در هند با بیان مطلب بالا اظهار کرد: هند خویشاوند تاریخی ایران از عهد اساطیر تاکنون است اما آنچه از نشانه‌های این خویشاوندی در روزگار ما بیش از هر دوره دیگری به چشم می‌آید، میراث مشترک زبان فارسی است که در هر کوی و برزن این کهن دیار، از انبوه نام جای‌ها و افراد و واژگان در زبان گفتار و نوشتار گرفته تا متون مکتوب دیده می‌‌شود.

وی افزود: این سرزمین پهناور گنجینه‌ای بزرگ از اسناد و کتب خطی فارسی است و هم‌اکنون زبان فارسی در بیش از یکصد و چهل مرکز دانشگاهی و صدها مرکز دینی و خانقاهی این کشور آموزش داده می‌شود.

سلیمانی خاطر نشان کرد: این کوشش‌‌های گسترده برای بسط زبان و ادبیات فارسی به همت صدها تن از دانشوران هندی صورت می‌گیرد که این زبان را در محیط‌های مختلف آموزش می‌‌دهند یا در فضای کتابخانه‌‌ها و مراکز علمی به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی ادامه داد: حال به منظور پاسداشت کوشش‌های بی‌ملال و مستمر این جمع فرهیخته، در یک مستند تلویزیونی که با همکاری دفتر صدا و سیما و مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی‌نو آماده و در شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد، زندگی تعدادی از این چراغداران زبان فارسی در هند، در دوازده قسمت به تصویر کشیده می‌شود.

در این مجموعه که در قالب برنامه ترکیبی و در قسمت‌های چهل و پنج دقیقه‌ای تهیه خواهد شد، استاد منتخب به همراه خانواده، دوستان و همکاران، حیات فرهنگی و تلاش‌های فرد مورد نظر را روایت می‌کنند، کتاب‌ها و آثار استاد زبان فارسی معرفی و گزارشی تصویری از محیط علمی و خانوادگی او عرضه می‌‌شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی