زنگ آغاز سال تحصیلی در پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی نواخته شد

حداد عادل در مراسم آغاز سال تحصیلی پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی گفت: رشتۀ واژه‌گزینی برای ما در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بسیار مهم و جدی است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حداد عادل در مراسم آغاز سال تحصیلی گفت: در همۀ دنیا مرسوم است که زنگ سال تحصیلی جدید نواخته شود و با اینکه در پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی، محیط آموزشی کوچکی داریم هر سال این سنّت را رعایت کرده‌ایم و امسال نهمین گروه دانشجویان مطالعات واژه‌گزینی به جمع ما پیوسته‌اند.

او افزود: ده سال پیش با پیگیری توانستیم وزارت علوم را متقاعد کنیم دورۀ کارشناسی ارشد واژه‌گزینی را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار کنیم. واژه‌گزینی جزو شاخه‌های رشتۀ زبان‌شناسی کاربردی است و تا پیش از راه‌اندازی این رشته در فرهنگستان زبان و ادب فارسی این رشتۀ تخصصی در هیچ یک از دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شد. البته باید قبول کرد امکان تدریس این رشته جز در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جای دیگری وجود ندارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به پیشینۀ راه‌اندازی فرهنگستان سوم گفت: زمانی که فرهنگستان سوم راه‌اندازی شد، بنا به دلایلی امکان دسترسی به پیشینۀ فعالیت‌های فرهنگستان اول و دوم نداشتیم و کار واژه‌گزینی را در فرهنگستان از صفر شروع کردیم و با بهره از دانش استادان ایرانی و منابع مؤسسات بین‌المللی توانستیم به سلسله نرم‌افزارهایی دست پیدا کنیم و به مرور، به ضرورت راه‌اندازی رشتۀ مستقل واژه‌گزینی پی بردیم.

او با بیان این مطلب که رشتۀ واژه‌گزینی برای ما در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بسیار مهم و جدی است، گفت: هیچ الزامی نبود که در فرهنگستان برای راه‌اندازی این رشته تلاش کنیم؛ امّا، ما با چنگ و دندان برای این کار تلاش کردیم. واژه‌گزینی رشته‌ای است که حتی اطلاعات بسیاری از استادان زبان‌شناسی دانشگاه‌ها دربارۀ آن به مباحث کلی محدود می‌شود.

 

او در ادامه اظهار کرد: واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی در تمام دنیا و در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت‌ کاربرد دارد و فقط مختص ادبیات و زبان فارسی نیست. در واقع کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند برای ایجاد زبان علم در هر حوزه‌ای می‌توانند فعالیت کنند.

حداد عادل در ادامه سخنانش گفت: استادانی که در پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی تدریس می‌کنند از سرآمدان این رشته هستند. با توجه به تجربه و امکاناتی که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی داریم  و با توجه به تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته، در تلاش هستیم از سال آینده در مقطع دکتری نیز دانشجو بپذیریم.

او افزود: با توجه به سخت‌‌‌گیری‌های وزارت علوم و با تعاملی که با دانشگاه علامه طباطبایی برقرار کرده‌ایم از دورۀ نهم، گواهینامۀ دانش‌آموختگان رشتۀ واژه‌گزینی با امضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دانشگاه علامه طباطبایی صادر خواهد شد و همکاری با این دانشگاه به منظور تقویت رشته واژه‌گزینی است.

در ادامۀ مراسم، محمد دبیرمقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: بدون اغراق و بر اساس اسناد و شواهد می‌توانم بگویم فعالیت‌های فرهنگستان سوم در حوزۀ واژه‌گزینی از دو فرهنگستان پیشین سنجیده‌تر ومنسجم‌تر است و فرهنگستان سوم با آزمون و خطا توانست ساختار واژه‌گزینی را علمی و اجرایی کند.

او افزود: فرهنگستان سوم با رویکردی معتدل و به دور از افراط و تفریط تلاش کرده تا اقدامات مغتنم و ارزشمندی را در حوزۀ زبان فارسی به انجام برساند.

دبیرمقدم با اشاره به مجموعه فعالیت‌هایی که تاکنون در پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی انجام شده است، گفت: اگر به پایان‌نامه‌هایی که تاکنون دفاع شده نگاه شود، روشن شود که کارها در این‌جا براساس سازکار درستی پیش‌ می‌رود.

او در ادامه از دانشجویان دعوت کرد در دو جلسۀ دفاع پایان‌نامه که در چهارشنبۀ پیش‌رو برگزار می‌شود شرکت کنند و به هر جلسۀ دفاع به چشم یک کلاس پرنکتۀ درس نگاه کنند و از اولین روز سال تحصیلی به فکر موضوع پایان‌نامۀ خود باشند.

او افزود: در اوایل قرن بیستم نزدیک به ۷۰۰ زبان زنده در جهان وجود داشت؛ امّا، امروزه ۲۰۰ زبان زنده در جهان داریم و این ناشی از سلطۀ تعداد اندکی از زبان‌هاست. با توجه به این که تاریخ و تمدن هر ملتی با زبان پیوند خورده است در چنین شرایطی بیش از گذشته توجه و اهمیت به زبان ملّی و اقوام اهمیت پیدا می‌کند.

دربخش پایانی این مراسم مجتبی حسینی، دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن خیرمقدم به دانشجویان نوورود ابراز امیدواری کرد با وجود استادان برجستۀ واژه‌گزینی، دانشجویان بتوانند به خوبی از فرصت تحصیلی‌شان استفاده کنند.

گفتنی است، پژوهشکدۀ مطالعات واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی از سال ۱۳۹۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری کار خود را آغاز کرده است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی