زبان فارسی و خط نستعلیق شعور شاعرانه هنرهای ایرانی‌ است

خانم امال ضیف الله هنرمند تذهیب‌کار و محمد صفرباتی خوشنویس بزرگ الجزایر، اعضای انجمن نگارگری و خطاطی الجزایر با سید جلال میرآقایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار محمد صفرباتی خوشنویس بزرگ الجزایری ضمن تجلیل از هنر ایرانی، زبان فارسی و خط نستعلیق را ستوده و آن را شعر لطیفی دانست که کاملا متناسب با روحیه شاعرانه ایرانی‌ها است .

وی از حضور خود در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یاد کرد و گفت : سطح هنر قرآنی ایرانیان در زمینه‌های مختلف خوشویسی، تذهیب و ... من را شگفت زده ساخت و من با تسلطی که بر انواع خطوط اسلامی دارم آرزو دارم خط زیبای نستعلیق را مشق کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرم .

 امل ضیف الله، هنرمند تذهیب‌کار و مدیر مدرسه هنر در الجزیره نیز که در حال فراگیری زبان فارسی در دوره‌های آموزشی رایزنی است، هنرمندان ایران را سرآمد هنرمندان اسلامی توصیف کرد و از همکاری‌های رایزنی فرهنگی با انجمن نگارگری الجزایر تشکر نمود .

در این دیدار رایزن فرهنگی ضمن توصیف هنرهای خوشنویسی، تذهیب، کاشی‌کاری و معماری ایرانی به انواع خط نستعلیق اشاره کردو اظهار داشت: در ایران، ترکیه، کشورهای عربی، افغانستان و ... خط نستعلیق نگاشته می‌شود و نستعلیق ایرانی از حلاوت خاص برخوردار است و این نمایندگی آمادگی دارد در راستای همکاری‌های دوجانبه از خوشنویسان ایرانی جهت برگزاری کارگاه آموزش خط نستعلیق دعوت به عمل آورد و با همکاری انجمن خوشنویسان الجزایر دوره‌های کوتاه مدت برای علاقمندان الجزایری بر قرار سازد . این پیشنهاد از سوی هنرمندان الجزایری مورد استقبال قرار گرفت .

میرآقایی همچنین در مورد فراهم سازی ابزار و ادوات خوشنویسی و تذهیب ایرانی برای انجمن نگارگری و هنرمندان الجزایری قول مساعد داد .

نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر در ابتدای این دیدار با بزرگداشت نام و یاد شهید قدس شهید قاسم سلیمانی در گذشت عبد الکریم خطاط مشهور الجزایری را نیز به جامعه  هنری الجزایر تسلیت گفت .


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی