زبان های دارای ریشه ایرانی در پاکستان

گزارش ارسالی از معاونت همکاری‌های فرهنگی و سمن‌ها مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، با موضوع؛

زبان های دارای ریشه ایرانی در پاکستان

 

زبان های ایرانی

ماداغلاشتی یا ماداخلاشتی یک زبان ایرانی است که توسط جمعیت کمی در روستای ماداخلاشت در دره شیشی کوه, واقع در منطقه چیترال، خیبر پختونخواه تکلم می شود.

واخی

واخی یکی دیگر از زبان های ایرانی در این مجموعه است. در پاکستان عمدتاً در گوجال، هنزا واقع واخی: در منطقه گلگت بلتستان تکلم می شود. تعداد کمی از مردم واکی زبان نیز در دره یاسین در منطقه غیزر گلگت بلتستان زندگی می کنند. همچنین این زبان توسط جمعیت کوچکی دردره یارغون چیترال در ایالت خیبر پختونخوا نیز تکلم می شود. در زبان واخی معادل پدر و دختر به ترتیب تات و دزوک، کوهستان، زبان، درخت و بیست به ترتیب کوه، زیک، درکست و ویست است.

ییدغا

ییدغا نیز یک زبان ایرانی است و در پاکستان عمدتاً در دره لوتکوه واقع در غرب چترال در ایالت خیبر پختونخوا تکلم می شود. گویشگران این زبان عمدتاً اهالی حدود ۱۵ روستا در این منطقه می باشند. در این زبان معادل واژه های پدر، دختر، کوهستان، زبان، درخت و بیست به ترتیب تات، لوردو، وینارو، زیبی، درخت و یستو است.

 

ساریکولی

یکی دیگر از زبانهای ایرانی است که در برقولی در شمال شرقی چترال توسط حدود ۷۰ نفر از اهالی منطقه تکلم می شود.

پشتو

در گروه زبان های ایرانی متعلق به زبان های ایران شرقی است. این زبان در شمال پاکستان و عمدتاً در مناطق هندوکش جنوبی، سوات، دیر، بنیر، شانگله، تورغار و باتگرام در ایالت خیبرپختونخوا تکلم می شود. این زبان یکی از زبان های غالب در شمال پاکستان است.

بادشی

یک زبان دارای ریشه ایرانی است و در حال حاضر تنها توسط چند فرد مسن در یک روستای دورافتاده واقع در دره چایل در شرق شهر مداین در سوات تکلم می شود.

‌‌‌‌‌‌‌

 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی