رونمایی از نخستین لغت‌نامه آکادمیک آنلاین فارسی به روسی

نسخه دیجیتالی لغت‌نامه بزرگ فارسی به روسی و نخستین فرهنگ لغت آنلاین آکادمیک زبان فارسی به روسی بر اساس نسخه پروفسور ایوانف در روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نسخه دیجیتالی لغت‌نامه بزرگ فارسی به روسی و نخستین فرهنگ لغت آنلاین آکادمیک زبان فارسی به روسی بر اساس نسخه ایوانف با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در روسیه آغاز به کار کرد.

در این پروژه که با پشتیبانی دانشگاه تحقیقات ملی روسیه و با کمک دانشجویان رشته‌های زبان‌شناسی، ایران‌شناسی، زبان و ادبیات فارسی و فناوری اطلاعات انجام می‌شود با تصحیح و نشانه‌گذاری ویژه لغات و اصطلاحات، تجربه استفاده از فرهنگ لغت به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.

هم اکنون تمامی واژه‌های سه جلد از لغت‌نامه پروفسور ایوانف به نشانی اینترنتی https://iranic.space/dict برای استفاده پژوهشگران و مترجمان در دسترس قرار دارد و فرآیند تصحیح و ویرایش واژه‌های جلد نخست به اتمام رسیده و تصحیح سایر واژه‌ها نیز در دست اقدام است.

این پروژه با نظارت علمی ولادیمیر ایوانف، رییس گروه زبان‌شناسی دانشگاه دولتی روسیه و نویسنده فرهنگ لغت و مدیریت دو تن از پژوهشگران جوان روسیه، یوری ماکاروف، محقق آکادمی علوم روسیه و دیمیتری نوکشانوف، دانشجوی زبا‌ن‌شناسی دانشگاه عالی اقتصاد انجام می‌شود.

نسخه فیزیکی این لغت‌نامه با حمایت چندساله رایزنی فرهنگی ایران در روسیه زیرنظر دو تن از اساتید ایران‌شناسی، مرحوم عثمانف و مرحوم جهانگیر درّی به همت ایوانف در ۲۹۰۰ صفحه مشتمل بر ۷۶ هزار واژه و اصطلاح تدوین شده است.

جلد نخست این لغت‌نامه با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان از سوی انتشارات نائوک و جلد دوم آن از سوی بنیاد مطالعات ابن سینا منتشر شده است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی