يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۸:۱۳ ق.ظ

رسم‌الخط پارسی حافظ و نگهدار زبان فارسی است

یکی از اساتید خوشنویسی در نشست «شنبه‌های شعر و ادب فارسی» در بغداد از رسم‌الخط فارسی بعنوان وجه مشترک فرهنگی ایرانی‌ها و عراقی‌ها یاد کرد و گفت: رسم‌الخط پارسی در همه برهه‌های تاریخی نگهدار زبان فارسی بوده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های علمی تخصصی «شنبه‌های شعر و ادب فارسی» در عراق با موضوع «خط فارسی» به همت رایزنی فرهنگی ایران و نمایندگی بنیاد سعدی در عراق و انجمن فارسی‌دانان جوان عراق به صورت مجازی برگزار شد.

کتیبه‌های فارسی در عتبات از میراث مشترک فرهنگی ایران و عراق حکایت دارد

در ابتدای نشست، بهزاد نجف‌پور، استاد خوشنویسی و مدیریت علمی نشست ضمن بررسی ابعاد هنری زبان، خط و نگارش فارسی در سخنانی، گفت: خط فارسی میراث تمدنی ایران است که پس از اسلام با فرهنگ ایران اسلامی نیز در آمیخته شده به راستی وجه مشترکی فرهنگی ما و عراقی‌ها به حساب می‌آید. نقش بستن کتیبه‌های فارسی در عتبات مقدسه عراق و هنر مینیاتور و رسم‌الخط ایرانی در برخی مساجد این کشور همسایه از جمله مصادیق بارز این ادعا هستند.

وی مطالب خود را با بیان تاریخچه‌ای از سیر شکل‌گیری و تطور زبان و خط فارسی ارائه کرد و انواع خطوط و رسم‌الخط‌های فارسی مانند رقعی، نسخ، ثلث، ریحان، تعلیق و.. را برای مخاطبان به فرهنگ ایران زمین تشریح کرد.

این استاد خوشنویسی در پایان با قرائت اشعاری، خط و هنر نگارش پارسی را حافظ و نگهدار زبان فارسی مطرح نمود و به نقش هنرمندان در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در هنرهای مختلف اشاره داشت.

در ادامه نشست، محمدجواد نجفی، مسئول بخش علمی دانشگاهی رایزنی فرهنگی کشورمان ضمن یادآوری عناوین نشست‌های شنبه‌های شعر و ادب فارسی سال گذشته، هدف از نشست‌های جدید را آشنایی و بیان موضوعات تخصصی و فنی زبان فارسی بیان کرد.

وی افزود: سال پیش در این نشست‌ها، مفاخر و بزرگان زبان و ادبیات فارسی در اعصار مختلف تاریخی را به جامعه فارسی‌دانان و فارسی‌دوستان عراق توسط نمایندگی بنیاد سعدی در عراق در قالب بیست نشست علمی تخصصی معرفی کردیم و امسال نیز برنامه داریم، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به موضوعات تخصصی و فنی زبان و ادبیات زبان فارسی بپردازیم.

در پایان، جاسم ردام، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بغداد ضمن تأکید بر ضرورت تداوم و اهمیت نشست‌های علمی تخصصی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، پیشنهاد برگزاری دوره خوشنویسی در دانشگاه بغداد در سال تحصیلی جدید و نیز توزیع کتب تمرین خط فارسی به عنوان بخشی از کارورزی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را ارائه داد.

در این نشست، اعضای شرکت‌کننده ضمن بیان سؤالات در حوزه خط فارسی، نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی