پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۷:۵۲ ب.ظ

راهبردهای دانشگاه اصفهان برای دپیلماسی علمی با دانشگاه‌های مطرح دنیا

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه اصفهان گفت: تاسیس شعب مشترک دانشگاهی با کمک دانشگاه‌های کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران و برگزاری رویدادهای مشترک و راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی از راهبردهای دانشگاه برای افزایش دیپلماسی علمی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، آرش شاهین، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه اصفهان با اشاره به راهبرد‌های برای توصیه همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که در تفاهم‌نامه‌ها به آن پرداخته می‌شود، اظهار داشت: تاسیس واحد‌های پژوهشی مشترک، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و انتشار مقالات مشترک در مجلات معتبر بین‌المللی، انتشار کتاب‌ها و مجلات مشترک، استفاده از امکانات و خدمات آزمایشگاهی، استفاده از توان ایرانیان خارج از کشور و جذب دانشجویان پسا دکتری، تاسیس شعب مشترک دانشگاهی با کمک دانشگاه‌های کشور‌های خارجی در جمهوری اسلامی ایران و برگزاری رویداد‌های مشترک، راه‌اندازی مراکز اموزش زبان فارسی از راهبرد‌های دیگر دانشگاه‌ها برای توسعه دیپلماسی علمی است.

شاهین افزود: جذب دانشجویان خارجی و فرصت‌های مطالعاتی از ایران به خارج و از خارج به ایران، مبادلات کتابخانه‌ای، تدوین سرفصل‌های درسی مشترک، راه‌اندازی دوره‌های مهارت‌افزایی بین‌المللی بطور مشترک، برگزاری مدارس تابستانه و زمستانه و راه‌اندازی دوره‌های کاراموزی و کار ورزی بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، جذب دانشجویان خارجی در مراکز آموزش زبان فارسی، مبادلات فرهنگی ورزشی و هنری، بازدیدها، مبادله در زمینه همکاری‌های علمی و بین‌المللی راهبرد‌ها برای تضمین موفقیت دیپلماسی علمی است.

در پایان این کنگره بیانیه‌ای توسط شهرام نیا، دبیر علمی کنگره قرائت شد. در این بیانیه اعلام شد که با برگزاری این کنگره نخستین گام در راستای تحقق گفتگوی ملل برداشته شاد.

در ادامه این بیانیه آمده است:

مفتخریم که این حرکت در سرزمین اصالت و تمدن و با همت جوانان این مرز و بوم سامان یافته است. در ایامی که تحریم‌ها و فشار‌های بین‌المللی علیه ملت ایران، چالش‌های عدیده‌ای را برای مردم پدید آورده و زندگی جوانان را از روند طبیعی خود خارج ساخته است، دانشجویان علوم سیاسی با حمایت دانشگاه اصفهان و آگاهی از حقوق و وظایف انسانی و بشری خویش اقدام به آغاز نوع جدیدی از گفتگو نه صرفاً در سطح گفت‌وگوی میان دولت‌ها بلکه در راستای همکاری بین ملت‌ها خصوصاً نخبگان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان کرده است که گفتمان نوین و تازه‌ای در عرصه امور خارجه کشورمان است.

این گفتمان نوین که با نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل به منصه ظهور رسیده است در مسیر تحقق راه شکوفایی فطرت انسان به دور از دروغ، تزویر، کینه، زور و تبعیض در دیدگاه دیپلماسی ملل، نقش مرز‌های جغرافیایی و قراردادی کمرنگ شده و از برجستگی و اهمیت پیشین آن خبری نیست.

این دیپلماسی ملت‌ها را به نزدیکی و شناخت یکدیگر دعوت می‌کند و در بطن خویش می‌گوید: "هرکجا مرز کشیدند شما پل بزنید، حرف تهران و سمرقند و سرپل بزنید، هر که از جنگ سخن گفت بخندید به او، حرف از پنجره رو به تحمل بزنید. "

امروز دانشگاه اصفهان و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران کوشیده‌اند به نوبه خود و با اعانت از گذشته و تاریخ خویش در راستای تحقق ایران فرهنگی و در مسیر دشوار گسترش این گفتمان نو، به بسط روابط علمی خویش با دانشگاه‌ها و نخبگان سایر ملت‌ها و کشور‌ها همت گمارند.

در نخستین کنگره دیپلماسی ملل به دنبال گفتگو‌های ارزشمندی که با حضور تعدادی از نخبگان و اندیشمندان میهن عزیزمان، برخی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی، اساتید رشته‌های مختلف خصوصاً علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، دانشجویان و انجمن‌های علمی علوم سیاسی سراسر کشور برگزار شد تاکید شد امروز که اراده ملت ایران و جوانان این مرز و بوم توانسته با فائق آمدن بر تحریم‌های ظالمانه آمریکا گام در مسیر پیشرفت نهد، شایسته است با استفاده از فناوری‌های نوین، اطلاعات و روش‌های جدید ارتباطی، برای گسترش تعاملات دیپلماتیک در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، راهبرد‌های مختلف به هم پیوسته و هماهنگ با منابع موجود و اهداف استراتژیک در نظر قرار گیرد.

در این گفتگو‌ها بر ضرورت توجه به مسائل مهمی همچون شبکه‌سازی در تعاملات علمی، فرهنگی، اقتصادی، استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف، حضور بخش خصوصی، ان‌جی‌اوها، تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی، توان ایرانیان خارج از کشور و خلاقیت و نوآوری نخبگان جوان تاکید شد.

همچنین بر ضرورت توجه به نقش و جایگاه مراکز پژوهشی، مراکز غرب شناسی، مراکز ترویج زبان فارسی در خارج از ایران با مراکز گسترش زبان سایر ملل در ایران تاکید شد.

شرکت کنندگان در کنگره معتقدند تقویت دیپلماسی عمومی بدون توجه به دیپلماسی اقتصادی دشوار و بلکه ناممکن است. اقتصاد ایران که در گذشته به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است و به همین دلیل سهم کمتری را در اقتصاد بین‌الملل داشته است اکنون نیازمند توجه ویژه به مبادلات تجاری با کشور‌های مختلف خصوصاً همسایگان است. با توجه به مزیت ژئواستراتژیک ایران، ساخت کریدور‌های اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد. موفقیت این طرح در گرو همکاری نخبگان دانشگاهی، بخش خصوصی و نهاد‌های برخاسته از آن همچون اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن است.

در پایان قبل از هر چیز خدا را شاکریم که این فرصت و توان را به ما داد تا در یک همکاری تنگاتنگ میان دانشگاه اصفهان و اتحادیه‌های انجمن‌های علوم سیاسی با میزبانی از سفرا و میهمانان خارجی، نخبگان فکری، فرهنگی، مقامات مسئول در عرصه دیپلماسی عمومی، با حضور اساتید، پژوهشگران، دانشجویان ایرانی و غیرایرانی، اعضای اندیشکده‌های مختلف در حوزه سیاست‌گذاری گرد هم آییم و با همایت بی‌دریغ مسئولان دانشگاه اصفهان و با همکاری و حمایت اتاق بازرگانی اصفهان، شرکت صنایع رنگ ریف، فرصتی برای این تعامل و هم‌فکری فراهم آمد.

ضمن تشکر از همه افرادی که ما را در این ایده‌پردازی، اجرا و به نتیجه رسیدن این کنگره یاری کردند، امیدواریم شاهد برگزاری رویداد‌های علمی مشابه در دوره‌های بعدی این کنگره با حضور و مشارکت گسترده دانشگاه‌های مختلف، نهاد‌های دانشجویی و دستگاه‌های دیپلماتیک کشور‌های مختلف باشیم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی