دومین جشنواره فرهنگی هنری سعدی خوانی برگزار شد
در جشنواره فرهنگی، هنری سعدی خوانی در مدارس هند به موضوعاتی از قبیل: «برگزاری دورههای زبان فارسی و خوشنویسی در اردو آکادمی»، «همکاری با مدارس دینی هند در تربیت اساتید زبان فارسی»، «برپایی دورههای آموزشی آشنایی با آثار سعدی» اشاره شد.
به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، به همت رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در دهلینو، با هدف تجلیل از اساتید فعال در تدریس و نشر گلستان و بوستان سعدی، تشویق مدارس دینی هند به احیاء مجدد زبان فارسی در این مدارس دومین دور از جشنواره فرهنگی و هنری سعدی خوانی ویژه مدارس دینی هند در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان برگزار شد.
در این مراسم که بیش از ۸۰ نفر از اساتید و مدرسان مدارس دینی، حاجی یونس، رئیس اردو آکادمی دهلینو، نماینده بنیاد سعدی و مدیر مرکز تحقیقات فارسی در دهلی نو و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلینو در خصوص علل اقبال جامعه جهانی به ویژه مردم شبه قاره از آثار سعدی به ایراد سخن پرداخت و در این زمینه، گفت: سعدی علیرغم اینکه یک عالم برجسته دینی بود و درک عمیقی از قرآن و اسلام داشت، ولی سعی کرد مخاطبین او انسان و فطرتهای انسانی فارغ از مرزبندیهای قومی، مذهبی و جغرافیایی باشد.
وی افزود: تجربه زیستی سعدی با ملتهای به او کمک کرد تا شناخت و درک بینالمللی درستی از مسائل جوامع بشری داشته باشد و برای جل آن راه حلهای مناسب ارائه دهد.
رایزن فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: توجه جدی سعدی به مفاهیم اخلاقی و تربیتی، تنوع و گستردگی مضامین و موضوعات، روانی و سادگی مطالب در عین توجه و ارائه پیچیدهترین مضامین عرفانی و اخلاقی در کنار فصاحت و بلاغت و شیوایی بیان، او را در قله ادب فارسی قرار داده و بیش از دیگر شاعران پارسی گو مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.
وی همچنین، یادآور شد: امروزه نیز آثار سعدی نسخه شفابخش چالشهای بشری است و بهره گیری و ترویج آثار سعدی در جامعه متکثر و متنوع هند نیز میتواند در گسترش فرهنگ همزیستی انسانی در این کشور کارساز باشد.
ربانی با اعلام آمادگی جهت همکاری با مدارس دینی هند در تربیت اساتید زبان فارسی و برپایی دورههای آموزشی آشنایی با آثار سعدی ابراز امیدواری کرد تا باری دیگر، آثار سعدی در مدارس دینی مسلمانان هند جزو دروس اصلی لحاظ شود.
در ادامه، جمیل احمد، از اساتید و پژوهشگران مؤسسه آموزشی شهر تونک ایالت راجستان با قرائت بخشی از گلستان سعدی، به معرفی فعالیتهای این مؤسسه در زمینه ترویج و نشر آثار سعدی پرداخت.
برگزاری دورههای زبان فارسی و خوشنویسی در اردو آکادمی
حاج تاج محمد، رئیس اردو آکادمی دیگر سخنران این برنامه بود. وی با اشاره به همکاریهای نزدیک رایزنی فرهنگی ایران و اردو آکادمی اظهار کرد: براساس توافق به عمل آمده به زودی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در دهلینو، دورههای آموزش زبان فارسی و خوشنویسی در اردو آکادمی دایر خواهد شد.
وی همچنین، سعدی را شاعر مورد علاقه همه مردم هند خواند و بر بهرهگیری از آموزههای اخلاقی آن برای تربیت جامعه تأکید کرد.
مولانا محمد مسلم قاسمی، رئیس جمعیت علماء دهلی نیز در این مراسم با اشاره به سنت سعدی خوانی در مدارس دینی هند، آثار شیخ اجل سعدی شیرازی را بازتابی از آیات قرآن کریم و سیره و سنت نبوی (ص) خواند و از تلاشهای رایزنی فرهنگی کشورمان در احیای آثار سعدی در هند قدردانی کرد.
تأثیر فرهنگ و ادب فارسی در جریانهای فکری و دینی مسلمانان هند
حجتالاسلام موسویزاده، از اساتید حوزه و دانشگاه و معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه نیز در این برنامه در سخنان خود، با بیان بازتابها و تأثیر فرهنگ و ادب فارسی در جریانهای فکری و دینی مسلمانان هند خاطرنشان کرد: بسیاری از جریانات فکری و دینی هند به دلیل ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ و ادب فارسی از جنبههای معنوی و عرفانی آن بهره گرفته و رویکردهای تقریبی دارند.
وی توجه به آموزههای معنوی شاعران بزرگی چون سعدی را نیاز مبرم دنیای معاصر برای فائق آمدن بر بحران معنویت دانست.
احسان الله شکراللهی، شاعر، مدیر مرکز تحقیقات فارسی و نماینده بنیاد سعدی در دهلی نو و همچنین دبیر علمی این جشنواره ضمن تشریح جایگاه سعدی در ادبیات فارسی و ادبیات جهانی، گزارش مربوط به تعداد آثار شرکتکننده در این دوره و شاخصهای داوری و نتایج این دور از جشنواره را اعلام و اسامی نفرات برگزیده را قرائت کرد.
در بخش دیگری از این جشنواره، علاوه بر نعت خوانی و قرائت اشعاری از گلستان و بوستان سعدی توسط دو نوجوان هندی، تعدادی از افراد برگزیده در این دور از جشنواره نیز بخشهایی از گلستان سعدی را قرائت کردند.
در پایان این برنامه به هفت تن از نفرات برتر شرکتکننده در این دور از جشنواره که از ایالتهای مختلف و مدارس بزرگ دینی اهل سنت هند آثار و مدارک خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال و در زمینه تدریس و روخوانی و فهم گلستان و بوستان سعدی امتیازات بیشتری را اخذ کرده بودند، جوایزی اهدا شد.
نظرات (۰)