دهمین شماره از پادکست «مفاخرایرانی، افتخارجهانی» به زبان پشتو منتشر شد

دهمین شماره از پادکست «مفاخر ایرانی، افتخار جهانی» با دومین موضوع تحت عنوان «تبیین شخصیت و بررسی گلستان سعدی شیرازی» درشبکه اجتماعی ساندکلاود به زبان پشتو منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، این برنامه ۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه با گویندگی مجری پادکست پس از معرفی مهمان شرکت کننده، پروفسور دکترعلی کمیل قزلباش، دکتری زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه علامه اقبال پاکستان به تبیین موضوعِ گفتگو پرداخت.
کمیل قزلباش با تبیین شخصیت سعدی شیرازی گفت: جایگاه ایشان پایه‌ای مستحکم در سلسله ادبیات فارسی بوده که اگر این مهم در نظر گرفته نشود، رشته و تسلسل ادبیات این زبان فاخر گسسته خواهد شد.
این استاد دانشگاه گفت: شیخ سعدی معجزات شعری خود را در قالب نظم و حکایات پند آموز خود را در قالب نثر که همانا به عنوان فخر زبان و ادبیات فارسی می‌باشد، به جهانیان عرضه داشته است.
سعدی شیرازی ستاره‌ای درخشان در کنار نام‌های حافظ و مولانا بوده و معجزه‌ای به نام گلستان سعدی از این ادیب و شاعر بزرگ فارسی بر جای مانده است. به گفته حضرت سعدی که نگارش گلستان را در چند هفته به اتمام رسانده است، یادآور شده "اگر کسی به دنبال گلی نمیر می‌گردد، بایستی آن را در گلستان من جستجو کند".
استاد دانشگاه علامه اقبال پاکستان افزود: به همین دلیل ادیبان پس از ایشان با بهره بردن از سبک گلستان سعدی، شهره زمانه خود شده و در ادوار مختلف این کتاب معجزه گونه به زبان‌های گوناگون ازجمله: اردو، پشتو، سندهی، پنجابی و بسیاری از زبان‌های دیگر جهان ترجمه شده است، دلیل این اتفاق مستمر در تاریخ ادبیات جهان، بیانگر تراوشات فکری، عرفانی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی سعدی بوده که نشانگر اخلاق، روش و مسلک گذشته ایرانیان می‌باشد. از این رو هیچ‌گاه عظمت و درخشش گلستان سعدی کم سو نخواهد شد. ناگفته نماند، بوستان سعدی نیز شامل این خصوصیات بی بدیل است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی